I dag tillverkas 80 000 bensindrivna Macan årligen. Det finns ingen laddhybrid-version av dagens Macan. I stället växlar Porsche direkt över till en helt eldriven motsvarighet.
Porsche räknar med att den elektriska motsvarigheten också ska bli en liknande säljsuccé som bensin-Macan.
– På lång sikt planerar vi även att producera den helelektriska Macan i dessa volymer, säger Porsches produktionschef Albrecht Reimold till tyska Automobilwoche.

Tillverkningen av ”el-Macan” ska starta i slutet av 2023. Bilen kommer att byggas parallellt med bensin-Macan.
Den helt eldrivna suven kommer bygga på koncernens nya plattform PPE (Premium Platform Electric). Den kan sägas vara en kombination av det bästa från Volkswagengruppens MEB-plattform (VW ID.4 med flera) och J1-plattformen (som används för Porsche Taycan).
PPE-plattformen har en elektrisk drivlina med 800 voltsteknik och en batterikapacitet på upp till 100 kWh. Maxeffekten är 475 kW (636 hästkrafter). Snabbladdning är möjlig med upp till 270 kW.
Audi använder också PPE-plattformen i sin kommande stora elbil Q6 E-tron som ska lanseras i slutet av detta år.
