
Ordet ”downsizing” har letat sig in i svenskan och detta oblyga låneord – så länge vi pratar om bilar – brukar användas för att beskriva allt mindre motorer. På pappret ska dessa turboladdade motorer ge bättre bränsleförbrukning och lägre CO2-utsläpp men som vi beskrivit i en lång rad av artiklar är det inte alltid som det stämmer i verkligheten.
De som gillar en högkompad, högvarvig och välljudande sugmotorer får allt färre alternativ. Ännu så länge har sportbilstillverkarna stått emot i många fall, till exempel har Lamborghinichefen Stephan Winkelmann sagt att nästa generation Gallardo inte får turbomotor.
Ferrari har inte varit lika kategoriska i sitt motstånd mot turbomotorer. Ferraris vd Amedeo Felisa antydde vid en pressträff i våras att nästa generation 458 kan tappa ett par cylindrar. De närmaste fem åren ska Ferrari investera över 20 miljarder kronor i produktutveckling och hälften av de pengarna ska gå till bränslebesparande åtgärder som exempelvis hybridteknik.
En turbomatad V6-motor skulle inte kännas helt onaturlig för Ferrari då det är sådana som införs i Formel 1 nästa år. Turbomatade V6:or byggs redan av Ferrari för nya Maserati Quattroporte och den nyligen presenterade Maserati Ghibli.
Senaste tecknet som pekar mot turbomotorer hos Ferrari hittar vi hos amerikanska Motor Trend, som med bestämdhet tror sig veta att Ferrari går över till turboladdning vid de kommande generationsskiftena.
Senaste exemplet på att turbomatning inte är helt fel hos Ferrari hittar vi i klassiska Ferrari F40 som byggdes mellan 1987–1992. Den lilla V8:an på 2,9 liter gav 478 hk vid 7.000 rpm och tack vare en tomvikt på bara 1.100 kilo gav det blixtrande prestanda. Något som tydligt demonstrerades när vår Fredrik Huldt provkörde en nyrenoverad Ferrari F40 (klicka för att hoppa till filmen).
Men vad tycker ni läsare, är det rätt väg för Ferrari att minska antalet cylindrar och satsa på turbomatning istället?
Källa: Motor Trend, ”We Hear: Next-Gen Ferraris to Get Turbocharged Power”
