Hoppa till innehåll

Fem anledningar att skrota Opel

Opel ägs av GM och de är som bekant inte så sugna på att hålla den förlusttyngda tillverkaren under armarna längre. Här följer ett amerikanskt perspektiv på varför GM ska dumpa Opel!

Fem anledningar att skrota Opel
Hinner Opel få ut Cascada innan GM lägger ned Opel? Illustration: Schulte Design.

Många amerikaner förstår inte Opels storhet, vilket just nu är fullt förståeligt. På varje tillverkad bil förlorar Opel 500 euro. I augusti skrev Jonas Fröberg i Svenska Dagbladet om hur Opels dilemma liknar det som GM drabbades av under finanskraschen 2007. Han skriver att GM förlorat 14 miljarder dollar på Opel på tolv år och eftersom GM inte tillåter Opel att konkurrera på den amerikanska eller kinesiska marknaden finns det inget sätt för Opel att kunna gå plus. Dessutom äger amerikanska skattebetalare fortfarande en del av GM och de (GM) är under press att öka värdet på sin aktie för att den amerikanska staten ska kunna få tillbaka sina pengar. Därför gillar man inte att Opel äter upp vinsten. 

Vår egen Pär Brandt skrev en krönika om Opels problem i somras och det blev en storm i kommentarsfältet. 

Nu har sajten Autoblog kontaktat den förre chefredaktören för Road & Track, Matt DeLorenzo, och bett honom lista fem anledningar till varför GM måste göra sig av med Opel. Så här skriver han:

”Ett: Opel förlorar pengar. Inte nog med att den europeiska ekonomin krisar, den är dessutom en av de mest konkurrensutsatta bilmarknaderna i världen. Överkapacitet, kraftiga rabatter och ingen vill vara först med att stänga en fabrik och förlora marknadsandelar eller göra sig impopulär i sitt hemland genom att spä på arbetslösheten. I denna miljö kommer Opel fortsätta förlora pengar och sno åt sig GM:s vinster.

Två: GM har inte råd att ge sig i kast med tysk politik för de har händerna fulla med att kämpa mot sin image som ”Government Motors” på hemmaplan. Eftersom den amerikanska staten sitter på styrelseposter i GM vill man inte stöta sig med en allierad som kan paja relationerna mellan USA och Tyskland. 

Tre:Genom att dumpa Opel kan man höja priset på den egna aktien. Om GM kan finna en ny ägare till Opel så kan man få in pengar i bolaget och stryka en del skuld. Ett högt aktiepris är också bra för den amerikanska staten som då kan sälja sina GM-aktier. 

Fyra: Om GM säljer Opel kan man klargöra sitt samarbete med PSA. Även om det finns många plattformsynergier mellan GM, Opel och PSA så har man fortfarande problem med överkapacitet vilket är viktigt för att gå med vinst. Utan Opel blir överkapaciteten mindre av ett problem mellan GM och PSA och det är betydligt lättare för GM att bara samarbeta med en europeisk partner. 

Fem: Utan Opel kan GM stärka sina varumärken Chevrolet och Cadillac. Cadillac är ingen Opel-konkurrent men Chevrolet ligger precis i vägen. GM spenderade 600 miljoner dollar på en marknadsföringsdeal med Manchester City för att stärka Chevrolet vilket visar på att de redan beslutat sig för att göra Chevrolet till en storspelare i Storbritannien. Genom att göra sig av med Opel öppnar man för att kunna satsa helt och fullt på Chevrolet i Europa och att kunna utnyttja PSA-samarbetet under Chevy-flagg.”

Med tanke på hur ovilliga GM var att släppa Saab till Kina på grund av patenträttigheter är det ett rimligt antagande att de aldrig kommer sälja Opel utan i så fall lägga ned det. Vad tycker du, har Matt DeLorenzo rätt? Vad tycker du om den amerikanska inställningen till Opel? Kommentarsfältet är vidöppet!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.