Hoppa till innehåll

Ferrari presenterar Amalfi – knapparna tillbaka i ny GT

Ferraris nya GT-modell ersätter Roma och får V8 utan hybrid – med enklare interiör och klassisk känsla.


Ferrari har visat upp sin nya instegs-GT – och den heter Amalfi. Modellen ersätter Roma i sortimentet och riktar sig till kunder som vill ha en mer avskalad sportbil utan hybridlösningar eller överdriven effekt.Namnet är hämtat från Italiens sydkust – och med det markerar Ferrari också en sorts återgång till sunt förnuft.

Under huven sitter en bekant 3,9-liters V8 med dubbelturbo. Effekten har justerats upp marginellt jämfört med Roma, från 611 till 631 hästkrafter. 0–100 km/h går på 3,3 sekunder, toppfarten är 320 km/h – men det här handlar inte längre om att vinna effektkrig.

Istället har Ferrari fokuserat på finjustering av växellåda, motorrespons och körlägen. Bakhjulsdrift, åttastegad dubbelkoppling och inga hybridkomponenter gör bilen lättare och mer analog än många konkurrenter.

Ferrari Amalfi sedd i profil med svepande karosslinjer.
Designen är helt ny, men andas klassisk GT – med kurviga former och bakhjulsdrift. Foto: Ferrari

Design med nya proportioner – och färre skärmar

Utseendemässigt är Amalfi en evolution. Karossen är helt ny, men delar glasytor med Roma. Den lilla bakvingen är justerbar i tre lägen och ger upp till 110 kilo marktryck.

Fronten har fått en helt ny tolkning av Ferraris minimalistiska ”visir-design” där strålkastarslitsar styr luftflödet – men resultatet delar redan fansen.

Invändigt har man gjort det som många Ferrariägare bett om: tagit bort touchytorna. Fysiska knappar är tillbaka, inklusive en riktig startknapp.

Klimatanläggningens reglage är fortfarande digitala, men det mesta är nu mer användarvänligt. Den tidigare branta ”vattenfalls”-designen i mittpanelen har ersatts av en bredare, mer horisontell layout.

Närbild på Ferrari Amalfi V8-motor
3,9-liters V8:an ger 631 hk – men Ferrari har prioriterat respons före råstyrka. Foto: Ferrari

Kunder får vänta till 2026

Produktionen startar i slutet av 2025 och de första leveranserna sker i början av 2026. Prislappen landar norr om 3 miljoner kronor beroende på marknad och specifikation.

Det gör Amalfi till en direkt konkurrent till Aston Martin Vantage och kommande Porsche 911 Turbo – men med mer fokus på balans än brutalitet.

Ferrari Amalfi sedd bakifrån med utfälld spoiler.
Justerbar vinge ger upp till 110 kg marktryck – utan att störa formspråket. Foto: Ferrari

Med Amalfi signalerar Ferrari att GT-segmentet fortfarande lever – och att knappar ibland säger mer än hästkrafter.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Ferrari

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.