Nu lossnar det äntligen med nya modeller från Polestar och nästa år kommer det en exklusiv modell kallad nummer 5, som bland andra ska ta upp kampen med Porsche Taycan.
Men medan Polestar 3 bygger på Volvos SPA 2-plattform och Polestar 4 på Geelys SEA-plattform kommer Polestar 5 med ännu en plattform, som man utvecklat i England. Det är en aluminiumbygge där man hämtat en hel del teknik både från SPA 2, som skärmar och datorkraft, medan SEA bidragit med en mycket av elarkitekturen.
Varför aluminium? Det finns flera ser på den frågan. Materialet är styvare, vilket ger en bättre bas för bilen. Lägre vikt, cirka 100 kilo, är givetvis också eftersträvansvärt. Verktygen för att tillverka bilen blir därtill billigare, eftersom det rör sig om relativt låga antal, gissningsvis upp mot 20 000–30 000 bilar om året. Ytterligare en fördel är att man får större frihet med designen, vilket gett bilen exempelvis en dramatisk ”höftlinje”.
Den bakre elmotorn är egenutvecklad av Polestar och bilen får 800-volts elsystem, för både snabb laddning och rejäla effektuttag.
Polestars stora skulder en stor fråga
På en fråga om Polestars stora skulder förklarar Thomas Ingenlath att man investerat enorma summor på de nya modellerna, och att den nya aluminiumplattformen är grunden för en ny generation Polestarbialr, av olika storlekar.
2026 kommer exempelvis den mindre Polestar 6, en 2+2-roadster och gissningsvis ska även Polestar 7, som storleksmässigt ska ta över Polestars 2 roll, även den bygga på samma plattform.
Vi kan alltså se fram emot lättare och exklusivare Polestarbilar, till premiumpriser.