Nu är Fords lilla mpv-modell B-Max offentlig. Som vi berättade här om dagen har den skjutdörrar till baksätet, och showbilen har dessutom en ny trecylindrig motor som ska ge extremt låg förbrukning. Säljstart 2012.
Ford B-max är första moderna småbilen som har skjutdörrar och saknar B-tolpe. Enligt Ford betyder det ingen som helst försämring av krocksäkerheten, eftersom förstärkningar i både fram- och skjutdörrarna motsvarar stabiliteten hos en B-stolpe.
Vi hade rätt i våra antaganden att Ford B-Max – ersättaren till den gamla Fiestabaserade Fusion – har en kaross med skjutdörrar till baksätet och att den saknar B-stolpe mellan framdörrarna och skjutdörrarna.
Den lösningen ger klara fördelar när det gäller tillgängligheten till baksätet – dörröppningen är maximalt 1,5 m bred och ingen stolpe hindrar i- eller urstigningen.

B-Max baseras på samma globala plattform som Fiesta, men den är 11 cm längre (=407 cm) och lika mycket högre. Vi har ännu inga uppgifter om bagagvolymen.
Ford har tidigare anammat skjutdörrar på en personbil i och med den sjusitsiga versionen av C-Max. Men på Grand C-Max har man behållit B-stolpen för stabilisering mellan de konventionella framdörrarna och de skjutbara bakdörrarna.
Med B-Max lanserar Ford en helt ny teknik som möjliggjorts med nya, extremt höghållfasta stålsorter. I både framdörrarna och skjutdörrarna har man byggt in förstärkningsprofiler som i praktiken ersätter B-stolpen stabilitetsmässigt. Ford garanterar att B-Maxkarossen ger precis lika effektivt skydd för de åkande som i en konventionellt byggd bil i samma storleksklass – även i en sidokrock.
B-Max delar de flesta komponenterna med Fiesta, och det gäller även förarplatsen, även om mittkonsolen inte ser exakt likadan ut. En sextums pekskärm nyttjas för både navigator och information om bilens övriga system.
Konstruktionen är krocktestad av Ford själva och man förklarar nu att tekniken är fullt utprovad och klar för serieproduktion. Och då avser man den färdiga versionen av B-Max, som till allra största delen blir identisk med utställningsbilen på Genèvesalongen – som faktiskt inte kallas koncept utan sägs ge en "preview", förhandstitt, av den kommande modellen.
Förutom den spektakulära dörröppningen bjuder inte B-Max på några originella lösningar interiört. I varje fall inga som framgår av befintligt pressmaterial. Den är femsitsig och har baksätet delat 60/40 på konventionellt sätt. Det sägs ingenting om eventuell skjutmån på de bakre sätena. Däremot får vi veta att B-Max är 11 centimeter högre än Fiesta som baseras på samma plattform. Det betyder dels en något högre sittposition över marken, dels något högre säten som bidrar till mer benutrymme på den givna karosslängden, som är strax över fyra meter.
Främre passagerarstolens ryggstöd kan fällas framåt, och därmed kan man med baksätet nedfällt lasta föremål som upp till 235 centimeter långa.
Det har länge varit känt att Ford utvecklar en trecylindrig EcoBoost bensinmotor som ska ersätta de minsta fyrcylindriga, för att minska förbrukning och CO2-utsläpp. Just den motorn – med volymen en liter – sitter i konceptbilen. Den är turboladdad, direktinsprutad och har variabel ventilstyrning. Dessutom är den kombinerad med ett start/stoppsystem som ytterligare reducerar förbrukningen i stadstrafik.
Ford lämnar dock inga effekt- eller andra prestandasiffror. Enligt informationen i Genève ska motorn "genomgå slutliga utvecklingsprov innan den sätts i serieproduktion". Obekräftade uppgifter säger att en rimlig effekt hos en turboladdad enlitersmotor är cirka 110 hästkrafter.
Man kan tänka sig att Ford valde skjutdörrar till B-Max för att matcha Opel Meriva, som torde vara närmaste konkurrenten i klassen små familjebussar. Meriva har den mycket omtalade lösningen med "felhängda" bakdörrar, som alltså öppnas bakåt. Opel hävdar att det är en idealisk lösning när man ska placera och spänna fast barn i baksätet. Skjutdörrar ger onekligen samma fördel, samtidigt som man inte riskerar att dörrarna skadar en närstående bil om de slås upp oförsiktigt. Och just B-Max gör det onekligen ännu lättare med "barnhanteringen" i och med att den saknar B-stolpen.
Ford säger inget om när B-Max går i serieproduktion, men ett rimligt antagande är att den färdiga bilen finns att beskåda på Frankfurtsalongen i höst.