Kan imagen hos ett varumärke förändras eller är det enklast att skapa ett nytt och ladda det med ett positivt innehåll redan från början? Den frågan kan debatteras länge och vi har varit inne på området flera gånger. Var det till exempel rätt av Toyota att lägga ner varumärket Corolla i Europa och ”starta om” med Auris?
Ett liknande beslut tog Ford när man år 2000 valde att begrava Escort, efter att ha tillverkat sex generationer sedan starten 1968. Efterträdaren i kompaktklassen, Ford Focus, började byggas sommaren 1998 och är idag världens mest sålda bilmodell (även om Toyota hävdar att de säljer fler Corolla).
Men som vi vet är det inte alla marknader som gillar halvkombi och därför finns Focus även i sedanutförande. Dragen finns dock kvar från halvkombin och med konceptbilen Escort vill Ford visa vad som kan hända om man börjar om från början med ett vitt papper. Ford Escort Concept är nog rätt nära produktion och tar vi bort en del bling-bling så skulle det kunna vara ett seriemässigt skick som visas på Auto Shanghai 2013.
Ford Escort kan bli en viktig pusselbit i Fords ambitiösa planer att både sälja fler bilar och utöka sin marknadsandel i Kina. GM och VW är de två stora giganterna i Kina och båda hoppas i år sälja en bit över tre miljoner bilar. VW hade 2012 en marknadsandel på 19,5 procent, GM:s andel var 15,6 procent. Ford ligger på betydligt blygsammare 2,5 procent och analysföretaget LMC Automotive tror att den siffran ökar till 3,4 procent 2017. Men Fords mål är att nå 6 procent, redan 2015.
Kanske är Fords mål inte helt orealistiskt. Fram till 2015 ska Ford lansera 15 nya modeller i Kina och i år rullar till exempel den nya Mondeo ut från fabriken i Kina. Kineserna får alltså nya Mondeo nästan två år tidigare än européerna (produktionen i Spanien kommer igång först i slutet av 2014).
Fords produktionskapacitet i Kina ska fördubblas till 1,6 miljoner bilar årligen och man satsar fem miljarder dollar på att bygga ut fabriksområdet i Chongqing, väster om Shanghai. Sammanlagt består Fords ”kluster” i Chongqing av tre monteringsfabriker, en motorfabrik och en transmissionsfabrik.
Om Escort säljer bra i Kina frestas kanske Ford att lansera modellen på andra marknader där man gillar sedanbilar, exempelvis i Ryssland och Östeuropa. Vad tror ni läsare, finns det en marknad för sedanmodellen Ford Escort även i Europa?