
Den franska regeringens ”räddningspaket” för bilindustrin presenterades idag onsdag (25 juli). Som väntat blev det utökade miljörabatter för ”gröna” bilmodeller och satsningar på forskning. Men några skrotningsrabatter – som under krisen 2009 – blir det inte.
Peugeots besked att lägga ner minst en fabrik har upprört den franska regeringen och nya presidenten Francois Hollande, som till varje pris vill rädda kvar jobben i Frankrike. Vad det konkret innebär är utökade miljörabatter till elbilar (maximalt 7.000 euro/bil, tidigare 5.000 euro) och hybridbilar (upp till 4.000 euro, tidigare 2.000 euro).
Nästan en halv miljard euro ska satsas på miljöbilarna och enligt regeringen ska merparten av pengarna komma från höjda avgifter på de bilar som släpper ut ”höga CO2-halter”. Straffavgifterna på en bil kan variera från 200 till som mest 3.600 euro per bil och år.
Forskningen ska stödjas med 350 miljoner euro som lånas från Europeiska Investeringsbanken och EU. Underleverantörer ska stödjas, liksom små- och medelstora bilföretag, men detaljerna kring detta är ännu så länge rätt oklara.
Man behöver inte vara allt för konspiratoriskt lagd för att se hur elbilsrabatten gynnar Renault (som satsar hårt på elbilar tillsammans med koncernkollegan Nissan) och PSA – det vill säga Peugeot/Citroën – som nu på bred front erbjuder dieselhybrider.
Inte oväntat var oppositionen kritisk till regerings åtgärder, som de menar är barnsliga och otillräckliga för att rädda jobben. De som har skolfranskan redo kan läsa mer om franska regeringens satsning hos Le Monde (klicka för att hoppa dit).
