Hoppa till innehåll

Jürgen Stackmann måste rädda Seat, annars…

James Muir lämnar sitt jobb och ny chef för Seat blir Jürgen Stackmann, 51 år. Uppdraget är inte lätt, Seat är fortfarande VW Groups svarta får och nu är det vinna eller försvinna som gäller.

Jürgen Stackmann måste rädda Seat, annars...
Jürgen Stackmann inledde sin karriär inom bilindustrin hos Ford Werke (Tyskland) 1989 och hade flera framgångsrika chefsuppdrag inom försäljning och marknadsföring. 2010 fortsatte karriären hos Skoda och nu ska Stackmann ta sig an Seat. Ska det gå vägen den här gången också för Stackmann?

Framgångarna för Volkswagen Group har lett till det ena historiska rekordet efter det andra. Resultatet för första kvartalet 2013 visar en uppgång på 5,1 procent och globalt levererades 2,27 miljoner bilar.

Men sedan många år finns det ett ”svart får” i VW-familjen som envisas med att visa röda siffror: Seat. Försäljningen utanför Spanien har inte riktigt velat ta fart trots en ökad satsning på export och på hemmamarknaden har Seat inte fått något stöd, då bilförsäljningen i Spanien följer eurokrisen och är på historiskt låg nivå. Under 2012 såldes bara 700.000 bilar i Spanien – den lägsta siffran sedan 1989 – trots en folkmängd på cirka 46 miljoner.

Britten James Muir, som närmast kom från Mazda, har lett Seat sedan september 2009 men nu lämnar han över till kollegan Jürgen Stackmann. Senaste uppdraget för Stackmann har varit marknadschef för Volkswagen personbilar, sedan i höstas, men innan dess jobbade han i flera år hos Skoda som försäljnings- och marknadschef.

Jürgen Stackmann inledde sin karriär inom bilindustrin hos Ford Werke (Tyskland) 1989 och hade flera chefsuppdrag inom försäljning och marknadsföring. Stackmann har av många bedömare ansetts ha haft ett avgörande inflytande när Ford ökade sin marknadsandel i främst Tyskland under 90- och 00-talen.

James Muir lämnar sitt uppdrag 1 maj och går vidare till uppdrag för VW Groups styrelse.

För Jürgen Stackmann brådskar det nu att visa positiva tecken på en återhämtning för Seat. 2012 gav en något mindre förlust än väntat (minskade med en tredjedel till 156 miljoner euro) men VW Groups tålamod lär vara på väg att ta slut när det gäller varumärket Seat. Redan 2010 sa James Muir att det är ”sista chansen för Seat” och nya Leon måste bli en försäljningssuccé, tillsammans med Ibiza och Toledo.

Att ta fram en Seat-version av Audi Q3, som byggs i Seats fabrik i Martorell utanför Barcelona, hade förmodligen hjälpt upp siffrorna men det ser ut som om Skoda blir först med den versionen. Ska Seat också få en crossovermodell gäller det nog att visa övertygande resultat som pekar i rätt riktning.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.