Hoppa till innehåll

Officiell: nya Seat Leon – skarpare är Golf VII?

Bilderna på helt nya Seat Leon är nu officiella och kanske hinner den nå handlarna före koncernkollegan VW Golf VII. Som vi ser blir det skarpare linjer på nya Leon och mer avancerad inredning, som nya Audi A3.

Officiell: nya Seat Leon - skarpare är Golf VII?
Så här ser den ut, nya generationen Seat Leon. Lite skarpare linjer på utsidan och under skalet hittar vi VW Groups MQB-plattform med lättviktsteknik och snålare motorer.

Generationsskiften och uppgraderingar duggar tätt hos Seat. I början på året lanserades ett ”facelift” till Seat Ibiza, liksom Ibiza Cupra, och för några veckor sedan fick vi se hur Seat ska förnya Toledo.

Som om inte detta vore nog är det snart dags för helt nya generationen Seat Leon, som debuterar på Parissalongen i höst. På något märkligt sätt läckte bilderna först ut till den ryska sajten ”Autowp.ru” och nu under måndagsmorgonen fick vi den officiella pressreleasen på nya Seat Leon.

Nya Seat Leon bygger på nya MQB-plattformen hos VW Group och först ut till handlarna är nya Audi A3 (läs provkörningen). I höst blir lansering av koncernkollegorna VW Golf VII och Seat Leon, återstår att se vilken av modellerna som blir snabbast ur startblocken. Leon ska i alla fall finnas hos de svenska handlarna i januari, 2013. Seat Leon ligger kvar i samma storlek som förut och blir 4,26 meter lång och det passar bra då nya Toledo vuxit till nästan 4,5 meter. Axelavståndet har dock vuxit med nästan sex centimeter, vilket lär ge lite bättre kupéutrymme.

Officiell: nya Seat Leon - skarpare är Golf VII?
Lite småtråkigt svart och inte lika påkostat som hos Audi A3. Men nya Seat Leon får i alla fall en modern instrumenttavla med – som det ser ut – en inbyggd display mellan de runda huvudinstrumenten.

Nya Seat Leon – den tredje generationen– delar förstås i allt väsentligt teknik från sina ”bröder” inom VW Group. Det innebär en cirka 85 kilo lättare bil tack vare viktbesparingar, ännu något snålare motorer och möjlighet till hybriddrift längre fram i livscykeln. Snålaste modellen blir Leon 1,6 TDI Ecomotive med 150 hk/320 Nm som släpper ut 99 g/km koldioxid, förbrukning 3,8 l/100 km.

Bland nyheterna märks också möjligheten att välja till ”full-LED” strålkastare, det vill säga alla ljusbilder byggs upp av lysdioder istället för konventionella glödlampor. På den högupplösta inredningsbilden kan vi se att nya Seat Leon inte blir riktigt lika påkostad som nya Audi A3 men ändå får en mera avancerad och modern instrumentbräda. Förhoppningsvis får också Seat Leon de finesser som Audi byggt in i A3:an. Bagagerumsvolymen har vuxit med 40 liter till 380 liter.


 

Tittar vi riktigt noga på bilderna ser vi också att Seat-logotypen ändrats lite. Nya Leon blir först ut med den modifierade logotypen. Den svenskspråkiga pressreleasen för Seat Leon går att läsa som pdf-dokument, klicka på länken för att ladda hem. Vissa översättningsmissar får ni överse med, ”torsionsstavarna” i bakvagnen är till exempel den halvstela bakaxeln som för de mera motorstarka versionerna ersätts av en multilinkbakvagn.

På utsidan kan vi notera skarpare linjer, utmejslat av tidigare chefsdesignern Luc Donckerwolke och nu genomfört av efterträdaren, spanjoren Alejandro Mesonero-Romanos, en stil som även präglar Ibiza och nya Toledo. FR-modellen (den röda bilen på bilderna) blir lite tuffare men det ryktas redan att Seat ska göra en mera fristående tredörrarsmodell av Leon som blir ännu sportigare. En kombiversion av Leon blir det också (kanske har man lärt sig lite från Ibiza som erbjuder båda alternativen), men den lär dröja något år efter att femdörrars halvkombi lanserats.

Nya Leon ska byggas i Seats fabrik i Martorell, utanför Barcelona, tillsammans med Ibiza och Exeo (nya Toledo ska byggas av Skoda). Tillsammans med produktionen av Audi Q3 blir det en volym som förhoppningsvis närmar sig fabrikens maximala tempo på runt 600.000 bilar per år. Högre beläggning bidrar till en bättre lönsamhet för Seat, något som man verkligen behöver efter en lång rad av förlustår.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.