Kia bekräftar nu att en helt ny instegsmodell under EV2 är på väg, enligt Autocar. Modellen, som internt går under namnet EV1, ska lanseras före 2030 med ett riktpris under 290 000 kronor.
Det blir Kias billigaste elbil hittills och ett viktigt tillskott i märkets växande elbilsprogram.
– Det här är vår hemläxa just nu, säger Kias vd Ho Sung Song, som nu formellt bekräftar den modell vi rapporterade om redan i mars.
Tidigare rykten – nu bekräftad
Redan i samband med Kia EV Day i mars kunde vi rapportera att märket övervägde en modell under EV2. Vd:n antydde då att en eldriven småbil, positionerad som EV1, var under utveckling – med en prislapp på cirka 25 000 euro.

Nu kommer alltså den officiella bekräftelsen att modellen är under aktiv utveckling. Den är tänkt att konkurrera med kommande små-elbilar som Volkswagen ID.1 och Renault Twingo EV.
Läs också: Kia EV1 – billig konkurrent till VW ID.1 och Renault Twingo EV
Elbilsutbudet växer
EV1 blir en del av nästa våg Kia-elbilar, där även efterträdare till EV6 och EV9 ingår.
Dessa modeller byggs på en ny elbilsarkitektur med så kallad SDV-teknik – software-defined vehicles – som separerar mjukvaru- och hårdvaruutvecklingen. Det ska ge snabbare utveckling och lägre kostnader.
Samtidigt betonar Song att Kia inte överger andra drivlinor. Hybridmodeller, plug-in-hybrider och förbränningsmotorer finns kvar för att möta global efterfrågan, särskilt i marknader där elinfrastruktur saknas.
– Slutmålet i Europa är elbilar. Men globalt behöver vi vara flexibla, säger han.
Picanto lever vidare
Kia Picanto, som senast uppdaterades 2023, kommer fortsätta säljas i Europa tills den eldrivna ersättaren är redo.
Till skillnad från många andra märken har Kia inte behövt avveckla sina småbilar på grund av utsläppsregler – tack vare sitt starka elbilsprogram.
Designchefen Karim Habib berättar att Kia inspireras av japanska Muji i arbetet med framtidens småbilar. Tanken är att förena enkelhet med personligt uttryck.
– Vi undersöker hur man designar något superenkelt som går att anpassa för olika kunder, säger han.
Ny arkitektur på gång
Kias framtida elbilar kommer med avancerad teknik.
Den nya SDV-arkitekturen möjliggör uppkopplade funktioner, snabba mjukvaruuppdateringar och personligt anpassade gränssnitt. Första prototypen – kallad SDV Pace Car – kan visas redan nästa år.
Dessutom ska en ny AI-assistent rullas ut i samtliga nya modeller, för att hjälpa förarna att hantera bilens funktioner mer intuitivt.
Framtidens drivlinor
För tyngre bilar, där ren eldrift ännu är en utmaning, utvecklar Kia även så kallad range-extender-teknik. Den första modellen med sådan teknik väntas lanseras före 2030.
Samtidigt breddas produktportföljen med elskåpbilar som PV5 och kommande PV7 och PV9. På designsidan arbetar Kia med att förnya formspråket. Nuvarande filosofi har fem år på nacken, och ett nytt koncept kan visas redan i år.
– Om vi upprepar oss för mycket kan kunderna tycka det blir tråkigt. Vi vill fortsätta utveckla oss, säger Song.