Kia har utformat en ny affärsstrategi för de kommande åren. Som de flesta bolag vill de växa. Koncernchefen Ho Sung Song berättade hur det ska gå till under Kia:s investerardag i Seoul.
– Vi kommer att fortsätta att utveckla varumärket genom att implementera strategier på medellång till lång sikt för att stärka vår interna stabilitet och reagera effektivt på förändringar i bilindustrin.
Läs även: Kia:s Norgevits om Elon Musk slog fel – tvingades radera
15 olika elbilsmodeller
Kia har satt som mål att nå upp till en årlig försäljning om 4,19 miljoner bilar 2030 varav 1,26 miljoner är eldrivna, 1,07 miljoner är hybrider och 250 000 eldrivna transportbilar.
För att nå målet måste Kia bredda sitt modellutbud med pickuper, eltransportbilar (PBV), 15 elbilsmodeller och 10 hybrider.
De elbilar som är aktuella i närtid är Kia EV2, EV3, EV4 och EV5. Längre fram kommer lilla Kia EV1 som ska kosta 25 000 euro.
Läs även: Vi spanar in Kias nya spännande elbilar – när kommer EV2?
Konkurrent till Cybertruck och Ford F-150 Lightning
Kia ska också bli bättre på service och laddinfrastruktur via nya partnerskap.
På vissa marknader kommer en el-pickup som är baserad på dagens Kia Tasman.
Läs även: Elbilsoffensiven – Kias djärva nyheter