Det går snabbt nu. Medan europeiska märken har fullt upp med att anpassa sig till elomställningen, drar kinesiska konkurrenter ifrån.
I september tog kinesiska bilmärken 7,4 procent andel av hela den europeiska marknaden. Samma månad i fjol låg siffran på 3,3 procent.
Fokus ligger på laddbara suv:ar där efterfrågan exploderar. För Sverige är det högintressant. Vi är ett av Europas mest laddhybridälskande länder.
Och modellerna som driver den kinesiska boomen är just sådana som ofta går rakt in i företagsleasing.
I Europa är BYD nu uppe i toppen. BYD Seal U är Europas mest sålda laddhybrid både i september och hittills i år med 11 115 sålda i september och 50 141 sålda från januari till september, visar siffrorna från Dataforce via Automotive News Europe.
Läs också vår provkörning av BYD Seal U
Modellen har passerat Volkswagen Tiguan som etta i klassen. Även Xpeng G6 och Sealion 7 ger fart på elbilsförsäljningen, trots EU-tullar som bromsar utvecklingen.
MG fortsätter sin comeback. MG HS och hybridversionen av MG ZS är nu topp 10 i sina klasser. Och småbilen MG3 får snart sällskap av fler kinesiska modeller i de lägre segmenten.
Suv-klasserna ökar kraftigt
Suv-klasserna är motorn i ökningen. I september kom 19 procent av alla midsize suv:ar från kinesiska märken och 13,2 procent av de kompakta suv:arna.
Japanska märken passerades alltså i de större klasserna, något som var otänkbart för bara några år sedan. I småbilssegmentet ligger kineserna ännu lägre men BYD Atto 2 och Dolphin Surf väntas lyfta dem även där.
Storbritannien och Norden leder an. I Storbritannien tog kineserna 13,2 procent av marknaden i september. Norge ligger på 12,8 procent och Spanien och Italien runt 8 till 10 procent.
Tyskland är mer försiktigt med 2,9 procent och Frankrike 3,7 procent. Volymerna väntas öka när modellutbud och priser landar rätt även för de mest konservativa kunderna.
Laddhybriderna visar vägen
Laddhybrider är det stora vapnet. Kinesiska märken stod för 20 procent av alla laddhybrider i Europa i september och 11,9 procent för året hittills.
Fullhybrider har också blivit en styrka med 11,6 procent marknadsandel, upp från 3,3 procent i samma månad i fjol. Det är precis denna typ av bilar som dominerar svenska företagsparkeringar.
MG och BYD växer redan i Sverige och nu fylls marknaden på av Omoda, Jaecoo och Zeekr. Samtidigt väntas tuffare prispress på de europeiska konkurrenterna.
EU-tullar kan avgöra takten för rena elbilar men i laddhybrider och hybrider går tåget redan i full fart. Frågan är inte om kinesiska bilmärken tar mark i Sverige utan hur snabbt.