
Det är 14 år sedan ett fabriksteam från Porsche senast körde 24-timmars i Le Mans men nu återuppväcks Porsches egen tävlingsavdelning och 2014 kommer en ny tävlingsbil med hybriddrift som blir både är konstruerad, byggd och dessutom skött av fabrikens eget team i Le Mans 24-timmars.
Under många år har biltillverkarna för att spara pengar lagt ut visst konstruktionsarbete samt produktion och drift av sina tävlingsbilar på privatteam från olika länder, exempelvis Oreca, Joest eller andra internationella tävlingsteam.
Men nu blåser det andra vindar inom bilindustrin som insett fördelarna att göra allt ”inhouse” eftersom man kan göra jobbet billigare och framför allt behålla den viktiga teknikutvecklingen inom husets väggar.
Förra veckan invigdes de nya lokalerna för återuppväckta Porsche Motorsport i Weissach där den runt 200 man starka tävlingsavdelningen ska ha sin bas, som granne med Porsches utvecklingsavdelning.
Där byggs också den nya racerbilen som ska skötas av Porsches eget team. Det blir, föga förvånande, en racerbil med hybriddrift. Klassen inom internationell sportvagnsracing där hybriddrift tillåts växer nu snabbt.
Redan nästa år ska en ny tävlingsbil vara klar och börja tävla. Sedan kommer Porsche Motorsport från 2014 att köra de endurancemästerskap där klassiska långloppen Le Mans 24-timmars och Sebring 12-timmars ingår. Sannolikt kör Porsche även ALMS i USA och EM-serien i Europa.
Därmed tar nu Porsche klivet upp till sportvagnsvärldens huvudklass. I flera är har amerikanska Pensketeamet kört en LMP2-sportvagn, konstruerad hos Porsche. Och senast Porsche körde och vann Le Mans med eget team var 1998, då även Toyota, BMW, Nissan och Panoz deltog med fabriksteam.
