Hoppa till innehåll

Lexuschefen sågar laddhybrider: ”Gynnar de rika”

Lexus Europachef Alain Uyttenhoven sågar laddhybrider och elbilar. ”Är det rätt att stoppa in 200 kilo batterier för att de ska klara 30 km? Och rena elbilar ger bara räckviddsångest.” Här ger han svar på vad Lexus ska satsa på istället.

Var med i vår undersökning

Är laddhybrider ett dyrt sätt att klara gränsvärden eller bästa vägen mot rena och effektiva bilar? Hjälp oss reda ut saken. Svara på några frågor här!

Lexus är hybridpionjären som inte har en enda laddhybrid på programmet. Varför?

”98 procent av det vi säljer är hybrider. Vanliga hybrider. Men våra undersökningar visar att de som äger en laddhybrid inte laddar. Man kör runt med en onödigt tung och dyr bil, som blir törstigare än en vanlig hybrid. Vi kan bygga laddhybridversioner av alla bilar, men är det rätt att stoppa in 200 kilo batterier för att de ska klara 30 km?”

Du ger en snyting åt hela branschen som just nu öser på för fullt med laddhybrider?

”Man köper en laddhybrid för att känna sig bra och för att slippa skatt, men kommer man ladda sina bilar varje kväll? Väldigt många saknar möjlighet att ladda, det är inte bara en fråga om körsträcka, utbyggnaden av laddstationer kommer att gå ganska snabbt i Japan och USA, men långsammare i Europa.”

Är laddhybriderna alltså mest en teknikshow?

”Det är ett bra sätt att få ner utsläppsvärdena, men … Det är effektiva i teorin. Och är det rätt att dyra bilar kommer att betala lägre skatt än billiga bilar? Laddhybriderna gynnar de redan rika och marknaden kommer att bero på hur olika länder subventionerar. Det finns också en fara när äldre dieselbilar förbjuds, som i exempelvis Paris. De fattigare kommer inte kunna resa som nu.”

Var med i vår undersökning: Är laddhybrider bästa alternativet?
Lexus GS F utmanar BMW M5 – lättare men klenare

Varför bygger ni inte rena elbilar?

”En helelektrisk bil behöver ännu mer batterier och då startar också diskussionen om räckviddsångest och om hur elektriciteten produceras? Som i Norge med vattenkraft – där för övrigt bussfilen är full med Tesla – eller med kol? El är långt ifrån koldioxidneutral över hela världen. I många fall har elbilar i praktiken en avgaspipa från ett kolkraftverk.”

Så lösningen är alltså…?

”Vi tror att bränslecellen blir det som gäller. Toyota och Lexus har beslutat att gå direkt till bränsleceller, som är 100 procent rent. Man kan producera vätgas under natten, från vindkraftverk. Och man kan tanka på fem minuter. Vi måste se hela bilden, även titta på produktionen av bilar och batterier. Låg bränsleförbrukning är inte hela lösningen. Vi måste se på hela samhället, att bara tittar på bilarna ger en snedvridning. Att isolera hus ger exmpelvis väldigt bra resultat för en liten investering.”

Kommer ni aldrig bygga rena elbilar?

”Vi kan bygga elbilar vilken dag som helst om batteritekniken blir bättre. Men utvecklingen går långsamt och priserna lär inte gå ner så mycket. Det handlar om råvarupriser, och med ökad efterfrågan lär de gå upp. För övrigt tror jag att skatten på elbilar kommer att öka.” 

Lexus, som är det gröna företaget, har just släppt en sportbil med V8 utan turbo…

”Det finns inget bättre än en V8-motor! Sportbilar handlar delvis om ljud. V8 är lösningen för sportbilar, men V10 är ännu bättre. För övrigt sålde vi 38 procent fler bilar i Västeuropa under 2014 än 2013. Vi kommer att lösa problemen.”

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.