Det har varit tufft för Lincoln de senaste åren, men nu kan vändningen ha kommit. Nya och mer självständiga modeller lanseras och nu ryktas det att även crossover-konceptet MKT, som visades på årets Detroitsalong, ska bli verklighet.
Crossovermodellen MKT är viktig för Lincolns framtid. Den anses ha de unika egenskaper som en modell från Fords lysbilsdivision måste ha. Här presnteras den av Peter Horbury, designchef för Fords amerikanska modeller.
Fords prestigebilsmärke Lincoln har under många år haft det svårt och bilarna har ofta avfärdats som uppklädda Ford-modeller. Moderföretaget har dock insett problemet och de senaste modellerna har skiljt sig från sina förlagor, vilket bättrat på försäljningen.
Förra året kunde Lincoln redovisa en ökande försäljning efter ett årtionde av nergångar, och senare i år kommer den stora sedanen MKS, som lyxdivisionen har stora förhoppningar om. Den anses i högre grad än tidigare vara en unik Lincoln-produkt.
MKS är en stor sedan som breddar Lincolnprogrammet i höst.
På årets Detroitsalong visade man konceptet MKT, en stor crossover som delar underliggande arkitektur med Ford Flex, även om allt det synliga skiljer de båda åt. Konkurrenterna är i första hand BMW X5 och de större suvmodellerna från Ininiti: FX och QX.
Lincolns konceptbil hade två sätesrader men det väntas öka till tre på produktionsmodellen. Officiellt har företaget inte gett projektet grönt ljus ännu, men det positiva mottagandet efter salongen och det som sägs från anställda gör att de flesta tror att konceptet blir verklighet nästa år.
För närvarande genomför man så kallade klinikvisningar där potentiella kunder får se bilen och tycka till om den. ”Vi visar den för kunder just nu. Företaget försöker aktivt få fram en lyx-crossover för Lincoln” sa Fords talesman Mark Schirmer till The Detroit News.
Samtidigt bekräftar man från Ford äktheten hos det brev som skickats ut till Lincolns kunder. I brevet stod att företaget skulle sluta producera sin Mark LT pickup i slutet på detta modellår. Syftet är att fokusera Lincoln på lyxbilsmarknaden samtidigt som man gör rum för toppversionen av Fords egen pickup F-150 kallad Platinum Edition.
Fords vd Alan Mulally har tidigare starkt förnekat att Lincoln skulle gå samma öde tillmötes som Aston Martin, Jaguar och Land Rover – Lincoln ska inte säljas. Mulally säger att Lincoln fortfarande är en viktig del av Fordkoncernen.
Märket ska återta sin plats som en seriös utmanare i Nordamerikanska för att därefter kunna konkurrera även på andra marknader.
Om förra årets försäljningsökning på nio procent håller i sig kanske Lincoln rentav kan bli aktuellt för Sverige i framtiden.