
När Bentley och
Rolls-Royce fick tyska ägare kunde Mercedes inte bara sitta och titta på. För
att testa idéerna kring ett eget lyxbilsmärke visade man konceptet
”Mercedes-Benz Maybach” på Tokyosalongen 1997 och serieproduktionen kom igång 2002.
Ursprungligen lanserades två modeller, 57 och 62, som fick namn efter sin längd
i decimeter. Varumärket Maybach köpte Mercedes 1960 och det går tillbaka till
far och son Wilhelm och Karl Maybach som tillverkade personbilar under eget
namn mellan 1919-1945.
Försäljningen av
Maybach har dock gått trögt och nyligen fattade koncernchefen Dieter Zetsche
beslutet att man inte ska påbörja utvecklingen av en ny generation. Istället
ska Daimler fokusera på varumärket Mercedes och nästa generation S-klass – som lanseras
runt 2013 – ska byggas med tre hjulbaser. Den största, Mercedes-Benz S 600
Pullman, ska fylla ”gapet” (som förmodligen inte är så stort) efter Maybach.
Som ni kanske
minns cirkulerade det en del rykten om att Aston Martin skulle ta över
utvecklingen av framtida Maybach men de idéerna övergavs under våren.