
Ni minns alla supersportbilen McLaren F1, byggd mellan 1993–1998 och konstruerad av Formel-1 geniet Gordon Murray. Det var bilen som chockade en hel värld när den presenterades i Monaco 1992 och 1998 satte hastighetsrekord för serieproducerade bilar med 386,5 km/h – ett rekord som skulle stå sig i många år. McLaren F1 var aldrig avsedd för motorsport men skördade trots det otaliga segrar inom sportvagnsracingen, inklusive en vinst på Le Mans 1995.
Nu är det dags att presentera den andliga efterträdaren till McLaren F1 och den bilen får kort och gott namnet ”P1” – ej att förväxla med radiokanalen. McLaren P1 är den ”ultimata supersportbilen” och med det sagt så är det förstås svårt att undvika måttstocken Bugatti Veyron. Som vi förstått det är McLaren inte huvudsakligen ute efter att sätta en högre toppfart än Bugatti Veyron Supersports rekord på 431 km/h (klicka för att läsa mer) utan syftet är att skapa en registreringsbar racebil som överträffar allt på en bana.

Den exakta toppeffekten i McLaren P1 får vi inte reda på, i skrivande stund. Men den lär hamna kring 800 hk från motorn – sannolikt en turbo-V8 – och den får hjälp under korta stunder av ett svänghjul som samlat upp bromsenergi (kers – kinetic energy recovery system). Sammanlagda toppeffekten hamnar då kring 1.000 hk.
Storleksmässigt hamnar McLaren P1 väldigt nära sin ”lillebror”, MP4-12C. Hur mycket det två modellerna delar tekniskt mellan varandra vet vi inte men det är väl inte osannolikt att det är en hel del. McLaren P1 ska däremot ha en mycket mera påkostad och avancerad hjulupphängning. McLaren kallar själva bilen för ”design study” men med tanke på hur man lanserade MP4-12C är den seriemässiga versionen förmodligen näst intill identisk med det vi ser här på bilderna.

Den dramatiska designen är gjord av Frank Stephenson och den ska spegla bilens tekniska nivå. Det finns små ”blinkningar” till gamla McLaren F1 med exempelvis det lilla luftintaget på taket. Serieproduktionen blir begränsad och det kan bli så att P1 i praktiken aldrig blir tillgänglig för ”allmänheten” utan bara säljs till bilsamlare som redan äger en McLaren. Den kundgruppen gjorde sig nog redo för handpenningen redan när de fick se första ”teasern” på McLarens nya supersportbil.
Priset för McLaren P1 förväntas hamna kring 800.000 pund, det vill säga nio miljoner kronor. Och mycket mer än så får vi inte reda på, innan Parissalongen öppnar för media 27:e september. Då ska vi se om McLaren vill berätta mer om sin nya supersportbil P1. Ni som vill läsa McLarens pressrelease för P1 hittar den på länken (klicka för att hoppa till McLarens mediasajt).