G-Klass utan tak. Det låter som 70-talsnostalgi, men nu är det verklighet igen.
Mercedes har nu publicerat de första officiella bilderna på nya G-Klass Cabriolet, den första öppna varianten på nästan tio år.
Tester sker i Alperna just nu och fortsätter snart i Sverige, där hård kyla och snö avgör vilka drivlinor som får grönt ljus.
Läs också: Mercedes-AMG G 63 – gatuköket är ett minne blott
Siktar på nästa sommar
Det mest oväntade? Cabriolet baseras inte på eldrivna EQG utan på den klassiska G-Klass med förbränningsmotor.
Mercedes bekräftar inga siffror ännu, men testbilen visar att motorutbudet följer dagens modellprogram:
G450d med sexcylindrig diesel på cirka 362 hk, G500 med bensinsexa på 443 hk och troligen även en G63 med V8 på 577 hk.
Att bilen redan körs publikt antyder att lanseringen planeras till sommaren 2026 – lagom till Europas cabrioletsäsong.
Enligt Mercedes blir den dessutom tillgänglig på betydligt fler marknader än tidigare, inklusive USA.
Läs också: Påvens nya pope-Wagon – åker eldriven G-Klass för första gången

En dyr dröm – och ett arv av udda lyx
Priset? En premie är given. Dagens G-Klass kostar runt 1,7 miljoner kronor och Cabriolet lär landa långt över det.
G-Klass har dessutom gjort Cabriolet förut, även om det var länge sedan: allt från tvådörrarsmodellen från 1979 till Maybach G650 Landaulet, som kostade cirka 7,8 miljoner kronor i Storbritannien och byggdes i bara 99 exemplar.
Den nya modellen breddar nu G-familjen igen, samtidigt som Mercedes förbereder en mindre ”Baby-G” som fångats av spionfotografer.
Läs också: ”Baby-G” kommer 2027 – ska kosta en bråkdel av G-klass