Hoppa till innehåll
Recharge

Mercedes släpper eldriven kombi med 76 mils räckvidd

CLA Shooting Brake är Mercedes nya elbil – byggd för Sverige med lång räckvidd och dragvikt på 1800 kilo.

Mercedes ger sig in i striden om eldrivna kombiköpare i Sverige. Nya CLA Shooting Brake lanseras med upp till 76 mils räckvidd och 1800 kilo dragvikt.

Med sportig design, stor lastkapacitet och snabb laddning ska den ta upp kampen med Volkwagen ID.7 Tourer – Sveriges mest sålda elbil.

Silverfärgad Mercedes CLA Shooting Brake från sidan.
Den eldrivna kombin mäter 472 cm och bygger på Mercedes nya MMA-plattform. Foto: Mercedes

Förlängd CLA med plats

Den eldrivna CLA Shooting Brake bygger på samma plattform (MMA) som sedanmodellen CLA, men har en förlängd taklinje och kraftigare bakparti för att skapa mer utrymme.

Modellen mäter 472 cm på längden – identiskt med sedanen – men erbjuder 455 liter bagage, eller 1290 liter med baksätena fällda. Dessutom finns en frunk på 101 liter.

Mercedes CLA 250+ Shooting Brake bakifrån med tända bakljus.
Med ett nytt bakparti och lång taklinje maximeras lastutrymmet. Foto: Mercedes
Bagageutrymme i nya Mercedes CLA Shooting Brake.
Bagageutrymmet rymmer 455 liter – eller 1290 med fällda säten. Foto: Mercedes

Sittkomforten i baksätet är också förbättrad. Taklinjen har höjts med 2,6 centimeter jämfört med sedanen, vilket gör att även långa personer får plats.

Två modeller

Vid lanseringen erbjuds två eldrivna varianter:

  • CLA 250+ Shooting Brake: bakhjulsdriven, 200 kW effekt, upp till 761 km räckvidd
  • CLA 350 4MATIC: fyrhjulsdriven, 260 kW effekt, 730 km räckvidd

Båda drivs av ett 85 kWh stort batteri och har 800-voltsarkitektur. Vid snabbladdning ska det ta 22 minuter att fylla batteriet från 10 till 80 procent, tack vare en laddeffekt på upp till 320 kW. Även AC-laddning med 22 kW är möjligt.

Dragvikt på upp till 1800 kilo

Kombin kan lasta 75 kg på taket och dra upp till 1800 kg med fyrhjulsdrift (1500 kg som bakhjulsdriven).

Mercedes har även lyssnat på kunderna och återinfört fysiska knappar på ratten – något många uppskattar efter flera år med pekytor.

Växelväljare i Mercedes CLA Shooting Brake med navigationsdisplay.
Enkla funktioner vid ratten – och navigation via Google Maps. Foto: Mercedes
Mercedes CLA Shooting Brake interiör med digitala skärmar och ratt.
Senaste versionen av MBUX med MB.OS och Google Maps-navigering. Foto: Mercedes

Infotainmentsystemet är MBUX i sin senaste version, med operativsystemet MB.OS och navigation via Google Maps. Funktionen Mercedes Electric Intelligence optimerar laddstopp längs vägen.

– Nya CLA Shooting Brake är skapad för de som uppskattar en sportig bil men inte vill kompromissa med utrymme och praktisk funktion i vardagen, säger Mathias Geisen, försäljningschef på Mercedes-Benz Group AG.

Upplyst panoramatak i Mercedes CLA Shooting Brake med stjärnmotiv.
Panoramaglastak med stjärninspirerad LED-belysning. Foto: Mercedes

Lansering 2026

Den svenska marknaden har länge efterfrågat eldrivna kombibilar med hög räckvidd och dragvikt.

CLA Shooting Brake kan därför bli ett välkommet tillskott – särskilt som kombimarknaden fortfarande är stark i Sverige, till skillnad från många andra länder. Modellen börjar säljas i Europa i mars 2026.

Priser är inte offentliggjorda, men sedanversionen startar från cirka 633 000 kronor. En laddhybridversion av CLA Shooting Brake väntas senare.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mercedes

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.