Hoppa till innehåll
Recharge

Ola Källenius testkör nya eldrivna GLC inför världspremiären

Mercedes el-GLC premiärvisas i september, men redan nu får vi en smygtitt när Ola Källenius själv tar ratten.

Mercedes-Benz laddar för en av årets största bilnyheter: en helt ny generation av GLC – nu som elbil. Och vem är bättre lämpad att visa upp bilen än koncernchefen själv?

I en ny video på YouTube sätter sig Ola Källenius bakom ratten och tar den kamouflerade elbilen genom fem olika utmaningar på testbana.

GLC är Mercedes mest sålda modell, och när den nu elektrifieras med ny teknik, ny design och nya möjligheter är det en stor händelse.

Världspremiären sker på IAA-mässan i München den 7 september, men redan nu avslöjas flera detaljer.

Kamouflerad Mercedes-Benz GLC 2025 körs i testmiljö.
El-GLC testas på bana – här med kamouflage. Foto: Mercedes

Laddning för 26 mil på 10 min

Den nya GLC är byggd på en 800-voltsarkitektur som möjliggör väldigt snabb laddning – upp till 320 kW. Enligt Mercedes räcker det för att få energi till 26 mils körning på bara tio minuter.

Bilen utrustas också med det nya operativsystemet MB.OS, som gör att så gott som all mjukvara kan uppdateras trådlöst över tid.

Rymligare än föregångaren

Den nya generationen är 8 cm längre i hjulbas jämfört med tidigare version, vilket ger bättre utrymme för både passagerare och last. Den nya el-GLC bygger inte vidare på den befintliga GLC som lanserades 2022, utan är en helt ny modell på en dedikerad elbilsplattform.

Trots att Mercedes ännu inte avslöjat det slutgiltiga modellnamnet, är det tydligt att den ska säljas parallellt med dagens GLC – inte ersätta den. Den 8 cm längre hjulbasen ska alltså ses i relation till dagens GLC med förbränningsmotor och laddhybrid.

Bagageutrymmet rymmer 570 liter, eller 1 740 liter med baksätena nedfällda. Dessutom finns en frunk (främre bagageutrymme) på 128 liter.

Väghållningen förbättras inte bara av den låga tyngdpunkten från batterierna – bilen kan även fås med luftfjädring och bakhjulsstyrning på upp till 4,5 grader, en funktion som tidigare främst funnits i S-Klass.

Klarar tunga släp

Gammal Mercedes trailas framför kamouflerad el-GLC.
Klassisk Mercedes på släp framför framtidens helelektriska GLC. Foto: Mercedes

För köpare med hästsläp, båtar eller motorsportambitioner finns det mer goda nyheter: nya el-GLC klarar att dra upp till 2 400 kg släp.

Bilen har dessutom ett maximalt kultryck på 100 kg, vilket gör det möjligt att transportera exempelvis tunga elcyklar. Trailerstabilisering och backningshjälp ska göra det enkelt även för ovana förare.

Världspremiären sker på IAA Mobility 2025 i München den 7 september, där GLC med EQ-teknik visas upp i sin helhet.

Se hela videon här:

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mercedes

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.