När Mercedes eldrivna lyxsedan EQS lanseras nästa år kommer den ha en räckvidd på mer än 70 mil enligt WLTP. Det lovar företaget självt. Om de lyckas med det kommer bilen med råge slå dagens Tesla Model S Long Range, som har en räckvidd på 61 mil enligt samma testcykel.
Enligt moderföretaget Daimlers vd Ola Källenius kommer EQS att ”sätta riktmärket” även i andra kategorier. I ett samtal med företagets investerare har han sagt att den kommande modellen kommer att ”spela i samma liga som S-klass” när det kommer till lyx, komfort och säkerhet, skriver Automotive News.
Just räckvidden har visat sig vara en begränsande faktor i suvmodellen EQC, som lanserades 2018. Med en WLTP-räckvidd på 417 km har den inte alls kunnat konkurrera med Tesla Model X. Modellen har gått trögt även försäljningsmässigt. I slutet av maj i år hade de bara sålt 673 exemplar av bilen sedan den lanserades. Trots det planerar Daimler att bygga 50.000 exemplar av bilen i år.
EQS ska vara en eldriven syskonbil till flaggskeppet S-klass, och kommer att bygga på en elbilsdedikerad plattform kallad EVA2. Enligt Daimler kommer detta att innebära bättre paketering och design jämfört med EQC, som bygger på en modifierad version av en plattform som annars används till förbränningsmotorbilar.