Hoppa till innehåll

Mercedes måste maximera A-klass

Orderingången för A-klass överträffar alla Mercedes förväntningar – det är faktiskt den bästa modellanseringen någonsin. För att möta efterfrågan går Mercedes nu upp till treskift i Rastatt-fabriken.

Mercedes måste maximera A-klass
Mercedes har trevliga bekymmer – lanseringen av nya A-klass överträffar alla förväntningar och nu är det full fart på fabrikerna i Tyskland, Ungern och Finland. Jo, Valmet ska också hjälpa Mercedes med produktion av A-klass.

De flesta rubriker som handlar om europeisk bilindustri beskriver eländes elände och ännu mera elände. Men det finns ljuspunkter också och en av dessa ”stjärnor” (med egen stjärna i fronten) är nya Mercedes A-klass. Sedan lanseringen i juni har Mercedes fått in mer än 70.000 beställningar.

Enligt Mercedes är det var tionde besökare som besökt någon av Mercedes handlarevent för A-klass som faktiskt också tecknat en order. Det gör lanseringen av nya A-klass till den mest framgångsrika som Mercedes någonsin gjort.

Redan i somras deklarerade Mercedes att man hade planer på ett tredje skift i Rastatt-fabriken, där A-klass byggs, och i nästa vecka växlar man upp till maximalt tempo. Det innebär också att ytterligare 500 bilbyggare får fast tjänst i Rastatt. Förutom i Rastatt producerar Mercedes även i den nya fabriken i Kecskemét, Ungern, och dessutom ska Valmet i Finland bygga A-klass.

Fabriken i Rastatt har 6.500 anställda som nu bygger A- och B-klass men snart ska Mercedes tillföra tre nya modeller på samma plattform. Det blir en coupé (CLA) och en liten suvmodell (GLA, eller möjligtvis BLK) samt ytterligare en modell som Mercedes inte vill avslöja. De flesta bedömare tror dock att det blir en ”CLA Shooting Brake”, det vill säga en rymligare kombiversion av CLA. Suvmodellen ska byggas i Rastatt och de två andra i Kecskemét, i Ungern.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.