Inom bilindustrin har det funnits ett ihärdigt rykte som påstår att Aston Martins ägare Prodrive bara köpte företaget för att göra ett klipp. Prodrives chef David Richards förklarar ännu en gång att så inte är fallet. Däremot för man förhandlingar med andra företag, dock i helt andra sammanhang.
David Richards förnekar alla försäljningsrykten.
I början av 2007 sålde Ford Motor Company sitt första företag i PAG-gruppen, Aston Martin. Efter diverse turer blev det, kanske lite oväntat, motorsportföretaget Prodrive som stod som ny ägare tillsammans med ett investmentföretag Dar and Adeem. Köpesumman var 925 miljoner dollar, med dåtidens kurs strax under sju miljarder svenska kronor.
Elaka rykten inom bilindustrin har gjort gällande att Prodrive och Dar and Adeem egentligen inte alls har varit intresserade av ett långsiktigt ägande av Aston Martin. Syftet skulle istället vara att sälja Aston vidare och göra sig en hacka på affären, en teori som understrukits av att styrelseordförande David Richards setts på en mängd olika huvudkontor inom bilindustrin.
I helgen kördes 24-timmarsloppet på Nürburgring och det blev som vanligt en samlingsplats för många chefer inom bilindustrin. Loppet blev för övrigt en triumf för Aston Martin N24, som slutade etta, två och trea i sin klass.
Journalister på plats i Nürburgring kunde höra David Richards deklarera ännu en gång att Aston Martin inte är till salu, och heller inte kommer att bli till salu inom överskådlig tid. Däremot förhandlar Aston Martin och David Richards om en ny motorleverantör, efter att kontraktet med Ford upphör 2012. Aston Martins motorer handbyggs i en specialavdelning på Fords fabrik i Köln.
– Vi förhandlar med Ford om ett förlängt kontrakt, berättade David Richards, men vi pratar också med Mercedes och flera andra. Alla pratar med alla inom bilindustrin, så är det.