Hoppa till innehåll

Ser nya VW Passat verkligen ut så här?

Volkswagen marknadsför nya Passat med en bild som läsarna har reagerat på. Vad tycker du – hur lik är reklambilden den riktiga bilen?

Ser nya VW Passat verkligen ut så här?

Att biltillverkarna använder bildredigeringsprogram som Photoshop för att manipulera bilderna i marknadsföringen är ingen hemlighet. Det kan till exempel handla om att ljusa upp bilden eller byta registreringsskylt på bilen.

Men det är numera inte så vanligt att biltillverkarna gör som på 1950-talet, när konstnärerna enkelt kunde ”lägga till” lite extra benutrymme i baksätet.

Läs också: Nya Volkswagen Passat är lättare och lyxigare

I den internationella reklamen för nya Passat visar Volkswagen en bild som många har reagerat på: den visar en låg och bred bil med låg markfrigång. Profilen liknar dock inte alls ”riktiga” Passat – på bilden här nedan kan du själv se skillnaden.

Volkswagen har använt R-line-versionen vid fotograferingen för att ”kunna förstärka känslan av sportighet och premium”, enligt Marcus Thomasfolk, som är informationschef på Volkswagen Sverige.

”I fotograferingen ställdes bilen upp i en omgivning som skulle signalera dynamik. Och i det sammanhanget valde vi att fokusera fotograferingen på vinklar som skulle göra att bilen såg lägre och längre ut och därför också mer dynamisk”, skriver han i ett mejlsvar.

Läs också: Nej, Volkswagen har inte döpt specialversionen av Amarok till fel namn
Läs också: Volkswagen Passat kan vinna titeln Årets Bil – vem tycker du ska vinna?

Uppdatering 19/12: En av våra läsare, Mats Kälvemark, visar här ett exempel på hur enkelt det är att bildbehandla sig till en läckrare och mer säljande bild. På bara några minuter har han satt hjulen i rörelse och ”tryckt ihop” bilen för att den ska kännas kompaktare och sportigare.

Ser nya VW Passat verkligen ut så här?
Bildbehandling: Mats Kälvemark

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.