Michael Lohscheller, som tidigare var chef för Opel, fortsätter att göra ändringar som ska leda till högre intäkter för Polestar. Han har tidigare berättat att han givit instruktioner om att ge bilarna ett sportigare utseende och att utvecklingen av roadstern Polestar 6 ska pausas för att volymbilen Polestar 7 ska komma ut tidigare.
– Vi kommer inte ersätta Polestar 2 med en ny Polestar 2, berättade Polestars dåvarande vd Thomas Ingenlath för ett drygt år sedan.
Nu kommer en kontraorder från Michael Lohscheller, uppger australiska Drive.
När dagens Polestar 2 läggs ner omkring 2027–2028 ska den ersättas av en ny Polestar 2. Det blir en ny kombicoupé som delar teknik med crossovern Polestar 7.
– Låt oss uttrycka det så här: Jag vill behålla de nuvarande Polestar 2-kunderna. Jag tycker att vi gjorde ett bra jobb med att bygga upp kundbasen, och jag vill behålla dem inom familjen, säger vd Michael Lohscheller till InsideEVs.
Nya Polestar 2 får 900-voltsteknik
Det innebär att nya Polestar 2 kommer att byggas i Volvo Cars nya fabrik i Slovakien och få 900-voltsteknik som medger mycket snabb laddning.
Beslutet gör att Polestar på ett relativt enkelt sätt utökar sitt modellprogram genom att göra två karossvarianter av samma grundkonstruktion.
Observera: Polestar har inte sagt att den direkt ersättaren till Polestar 2 kommer att heta Polestar 2, namnet kan mycket väl bli Polestar 8. De har bara sagt att att det blir en ny bil av liknande slag.
Läs även: Nya detaljer om Polestar 7 avslöjade för investerare