Hoppa till innehåll
Recharge

Ny Skoda Enyaq RS – grönt monster för det gröna helvetet

Vilken Skoda skulle du välja för en runda runt Nürburgring? En RS-modell med 340 hästar såklart. Nu har Skoda vässat Enyaq RS.

Nyligen fick Skoda Enyaq en ”facelift” med en lägre front som sänker luftmotståndet med 7 procent och gör att bilen ser smidigare ut.

Nu kommer även en RS-version av den ansiktslyfta modellen. Det innebär 340 hästkrafter. Jämfört med föregångaren med samma drivlina har 0–100-tiden kapats från 5,5 till 5,4 sekunder.

Den här drivlinan lanserades för ett år sedan och ska inte förväxlas med den ursprungliga RS-versionen på 299 hästkrafter.

Vi hittar även den nya drivlinan i den lite mindre Skoda Elroq RS.

Skoda Enyaq RS snett bakifrån
Den mer lådformiga och rymligare versionen har en mils kortare räckvidd på grund av något högre förbrukning. Foto: Skoda
Skoda Enyaq Coupé RS snett bakifrån
Coupéversionen är inte snabbare, bara lite snålare. Foto: Skoda

Något snabbare laddning

Skoda har lyckats förbättra laddningen en aning och maxeffekten har ökat från 175 till 185 kW. Batteriet på 79 kWh kan laddas från 10 till 80 procent på 26 minuter.

Räckvidden anges till 55 mil för den kantigare suven och 56 mil för den mer slimmade suvcoupén.

Skoda Enyaq RS förarmiljö
Det gröna temat förstärks genom gröna sömmar på sportstolarna. Foto: Skoda

På insidan hittar vi kolfiberdetaljer och sportstolar som skvallrar om att man kör RS-versionen.

Några svenska priser är ännu inte klara.

5 olika Skoda RS-modeller

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Skoda

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.