XC90 är kronjuvelen i Volvos monter på Parissalongen. Tidigare har bilen visats upp för världspressen i Stockholm, men nu är det dags för den publika debuten. Vi har tidigare skrivit om motoralternativen, pekskärmen, luftfjädringen, säkerhetslösningarna och all annan information om nya XC90.
Nya XC90 släpptes först i en begränsad First Edition-upplaga. Fullsmetad med extrautrustning blev priset saftiga 769.000 för en D5 AWD. Men nu – i samband med premiären i Paris – släpper Volvo de vanliga grundpriserna.
• Billigast blir framhjulsdrivna XC90 D4 (190 hk/400 Nm) med ett instegspris på 489.900 kronor. Då ingår den nya åttastegade automatlådan.
• Vill man ha fyrhjulsdrift måste man välja XC90 D5 AWD (225 hk/470 Nm) som kostar från 554.000 kronor. Det är strax under motsvarande premiumkonkurrent.
• Dyrast blir laddhybriden T8 TwinEngine med ett instegspris på 726.000 riksdaler.
Till Sverige kommer XC90 i tre utrustningsnivåer: Momentum, R-design och Inscription.
Basversionen Kinetic är inte aktuell för svenska konsumenter. Åtminstone inte initialt.
Momentum blir den enklaste versionen inledningsvis. Det betyder en mindre pekskärm på 9,3 tum, 19-tumsfälg, Keyless Entry samt LED-strålkastare med kurvfunktion. Det betyder att signaturlamporna ”Tors hammare” kommer redan från Momentum.
Sedan kan man välja mellan sportiga R-Design eller lyxiga Inscription.
Båda har den större pekskärmen på 12,3-tum, digitalt instrumentkluster, elstolar med skinnklädsel, Drive Mode med olika körprogram.
R-design utmärker sig med ett stylingpaket med 20-tumsfälg, läderklädda sportstolar samt ett speciellt R-designtema på de digitala mätartavlorna.
Luftfjädringen ”Four-C” kostar 16.900 kronor oavsett utrustningsnivå.
Redan nu kan man använda Bygg Bil-funktionen på Volvos hemsida samt mobil-app.
Orderböckerna för nya XC90 – utöver First Edition – öppnas redan nu till veckan.
Dock verkar det som de första leveranserna dröjer till maj 2015, vilket gör att XC90 får en officiell beteckning som ”modellår 2016”.

Foto: Stefan Baldauf
Priserna på nya XC90
XC90 D5 AWD Momentum (225 hk): 554.000:–
XC90 D5 AWD R-design (225 hk): 594.000:–
XC90 D5 AWD Inscription (225 hk): 594.000:–
XC90 T6 AWD Momentum (320 hk): 576.000:–
XC90 T6 AWD R-design (320 hk): 616.000:–
XC90 T6 AWD Inscription (320 hk): 616.000:–
XC90 T8 TwinEngine AWD Momentum (400 hk): 726.000:–
XC90 T8 TwinEngine AWD R-Design (400 hk): 766.000:–
XC90 T8 TwinEngine AWD Inscription (400 hk): 766.000:–
XC90 mot konkurrenterna
| Volvo XC90 D5 AWD | BMW X5 xDrive25d | Mercedes ML 250 Bluetec | Volkswagen Touareg 3,0 TDI | Hyundai Grand Santa Fé AWD | |
| Cyl/volym | 4 cyl/1.969 | 4-cyl/1.995 | 4-cyl/2.143 | 6-cyl/2.969 | 4-cyl/2.199 |
| Effekt/vrid | 225/470 | 218/450 | 204/500 | 262/550 | 197/436 |
| Förbrukning | 5,8 | 5,8 | 6,0 | 6,6 | 7,6 |
| Pris | 554.000:– | 568.700:– | 556.700 | 524.900 | 469.900 |