Hoppa till innehåll

Nye VW-chefen – tuff kostnadsjägare

I går tillträdde Wolfgang Bernhard officiellt som högste chef för märkesgruppen Volkswagen inom VW-koncernen. Redan långt före produktionsstarten för stadsjeepversionen av Golf har Bernhard kapat tillverkningskostnaden per bil med 18.000 kronor. Wolfgang Bernard vände Chryslers röda siffror till svarta. Wolfgang Bernhard, 44, har varit anställd i VW-ledningen sedan 1 februari, men fram till i går […]

I går tillträdde Wolfgang Bernhard officiellt som högste chef för märkesgruppen Volkswagen inom VW-koncernen. Redan långt före produktionsstarten för stadsjeepversionen av Golf har Bernhard kapat tillverkningskostnaden per bil med 18.000 kronor.

Nye VW-chefen - tuff kostnadsjägare
Wolfgang Bernard vände Chryslers röda siffror till svarta.

Wolfgang Bernhard, 44, har varit anställd i VW-ledningen sedan 1 februari, men fram till i går har han varit ”praoelev” på ett antal av koncernens anläggningar för att få inblick i organisationen.
I fortsättningen är han verkställande direktör och totalansvarig för märkesgruppen Volkswagen, vilken i koncernorganisationen även inkluderar Skoda, Bentley och Bugatti. Den positionen tog han över från Bernd Pischetsrieder, som nu blir enbart koncernchef, med ansvar för hela den övergripande verksamheten.
Bernhard kommer närmast från DaimlerChrysler, där han i hög grad bidrog till att vända Chryslerdivisionen från förlust till vinst. Han deltog också aktivt i utvecklingen av Chryslers succémodell 300 C. Innan dess var han chef för Mercedes egen trimsmedja AMG.
I höstas var Wolfgang Bernhard på väg att ta över som chef för hela DaimlerChrysler efter Jürgen Schrempp, men i sista stund blev han nedröstad, och lämnade då företaget.
Som chef för Volkswagen har Bernhard ett tufft uppdrag. Trots goda försäljningssiffror går märket med förlust. Under första kvartalet i år gjorde märkesgruppen en förlust på 53 miljoner euro, vilket dock var en förbättring mot 71 miljoner i förlust samma period 2004.
Bernhard har redan redan i en intervju med en intern VW-tidning pekat ut problemen i märkesgruppen, som han direk kommer att ta itu med:
* Det råder en hierarkisk och byråkratisk kultur
* Långsamma processer, dålig projektledning
* För många komponenter tillverkas i huset och är för dyra
* Märket tappar marknadsandelar i Kina
Huvudfokus när det gäller Volkswagenmärket måste enligt Bernhard vara att höja kvalitén och minska tillverkningskostnaderna. Enligt källor inom företaget har han redan lyckats skära ned produktionskostnaden för en kommande steadsjeep baserad på Golf med 2.000 euro per bil. Modellen, som kan komma att döpas till Beduin, ska byggas i Wolfsburg från 2007.
I den interna tidningsintervjun karaktäriserar Bernhard sig själv: ”Jag är snabb och fokuserad, och jag vill minska formaliteterna”.
Hans första budskap till de anställda var klartext: ”Alla som jobbar med Volkswagen måste inse att han inte bara är ansvarig för sin avdelning, utan för hela företaget. Om någon tror att han glatt kan fortsätta som hittills, kan jag tala om, att så kommer det inte att bli.”

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.