Volkswagen-koncernens senaste finansiella resultat är tung läsning. Rörelsevinsten har rasat från 19,1 miljarder euro till 8,9 miljarder euro. Det ekonomiska bakslaget tvingar nu koncernchefen Oliver Blume att sjösätta en aggressiv framtidsplan fram till 2030, där enorma personalnedskärningar ska finansiera omställningen till elbilar.
50 000 anställda tvingas gå
Det mest kännbara inslaget i sparpaketet är beskedet att totalt cirka 50 000 tjänster ska reduceras. Nedskärningarna slår brett och drabbar både kärnmärket Volkswagen samt Audi, Porsche och mjukvarubolaget Cariad. Enbart inom Volkswagen AG har bindande avtal redan säkrats för att 28 000 anställda ska lämna koncernen fram till 2030.
Målet är att nå årliga nettobesparingar på över 6 miljarder euro till 2030. Personalanpassningarna under förra året bidrog till att sänka kostnaderna med runt 1 miljard euro, och vid de tyska fabrikerna har tillverkningskostnaderna kapats med över 20 procent.
– Vi gör Volkswagen-koncernen ännu mer robust och konkurrenskraftig. Vi har därför tagit fram en tydlig plan för framtiden. Vi stärker vår finansiella motståndskraft och förbättrar vår beredskap inom kostnader, struktur och teknik – för att möta externa faktorer och ökande risker i en värld som förändrats i grunden, sade Blume vid biltillverkarens virtuella årsstämma.
Elbilsraket i Europa
Trots de interna ekonomiska problemen pekar elbilskurvorna spikrakt uppåt. Globalt ökade leveranserna av helelektriska bilar med 32 procent. I Europa var ökningen hela 66 procent, vilket gav Volkswagen en marknadsandel på 27 procent. Det innebär att VW-koncernen är marknadsledare på elbilar i Europa, och fem av de tio mest sålda elbilarna på kontinenten kom från koncernens varumärken.
För att behålla försprånget och bredda utbudet i instegssegmentet planeras flera billigare elbilsmodeller: Volkswagen ID. Polo, ID. Cross, Cupra Raval och Škoda Epiq. Totalt ska omkring 20 nya modeller rullas ut under de kommande åren.
Läs också: Vi kollar in Volkswagen ID. Polo GTI – ”Ett riktigt busfrö”
Slopar plattformar och kapar chefer
För att snabba på utvecklingen och minska kostnaderna ska VW-koncernen banta antalet tekniska plattformar och elektroniska arkitekturer. Det digitala samarbetet med kinesiska Xpeng har redan burit frukt, och mjukvaruprojektet med Rivian för västmarknaderna löper på enligt plan. Batteriproduktionen i dotterbolaget PowerCo skalas också upp i Tyskland, Spanien och Kanada.
Organisatoriskt görs koncernen om i grunden. Flera chefsled och hierarkier skrotas för att korta beslutsvägarna.
– Under de senaste tre åren har vi gett koncernen en helt ny struktur och säkerställt stabilitet. Det gör att vi, mitt i den största omställningen som branschen någonsin upplevt, har handlingskraft och driver transformationen målmedvetet in i nästa fas, avslutar Blume.
Målsättningen till 2030 är en rörelsemarginal på 8–10 procent och ett väsentligt förbättrat kassaflöde inom fordonsdivisionen.