Hoppa till innehåll

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

Här världens första SAC – X6 Sports Activity Coupé. I varje fall anser BMW det. Nu är den klar för serieproduktion och premiärvisning på Detroitsalongen om några veckor. X6 är i princip en X5, iklädd en slank kombicoupé-kaross med lyxig plats för fyra. Helt nytt är en 4,4-liters bensin-V8:a med dubbla turboaggregat och 407 hästkrafter. […]

Här världens första SAC – X6 Sports Activity Coupé. I varje fall anser BMW det. Nu är den klar för serieproduktion och premiärvisning på Detroitsalongen om några veckor. X6 är i princip en X5, iklädd en slank kombicoupé-kaross med lyxig plats för fyra. Helt nytt är en 4,4-liters bensin-V8:a med dubbla turboaggregat och 407 hästkrafter.

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

Här kommer världens första Sports Activity Coupé – BMW X6 SAC. Klättrar som en X5 men är rena sportbilen på landsväg (enligt BMW).

BMW X6 är trots sin slanka profil nästan lika terrängduglig som sin kantiga brorsa X5, men gjord för att vara betydligt spänstigare på asfaltsunderlag. På höjden skiljer det 6 cm, vilket sänker tyngdpunkten så att det känns när man ägnar sig åt ”aktiv körning” på snabb väg. Den är också 3 cm längre och 5 cm bredare än X5 och det bidrar till intrycket att den har fötterna stadigt på jorden. Axelavståndet 293 cm är dock samma hos de olika tvillingarna.
Bagageutrymmet sväljer 570 liter, vilket betyder att fyra fullstora golfbagar får plats, påpekar BMW.

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

X6 är mycket lik den halvkombi som har arbetsnamnet PAS och ska byggas i Tyskland från 2009. Men X6 är högre och har fyrhjulsdrift som standard.

X6 har samma fyrhjulsdrift som som X5 (xDrive), men kompletterad med ”Dynamic Performance Control” – en steglös diffbroms som samarbetar med det elektronisks stabilitetssystemet och finjusterar drivkraften till vardera bakhjulet med hänsyn till sidkrafter och väggrepp i varje ögonblick.
Resultatet är maximalt säkert beteende oavsett underlagets friktion och förarens hantering av ratten och gaspedalen, enligt pressinformationen. Dynamic Performance Control har världspremiär på X6 men lär komma även på X5 och sannolikt också på BMW:s bakhjulsdrivna modeller så småningom.

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

X6 är första stora BMW: med halvkombikaross. Med fyra personer ombord sväljer bagageutrymmet 570 liter, ”vilket betyder plats för fyra golfbagar i fullsize”.

Toppmaskinen i motorprogrammet är en helt ny bensin-V8 på 4,4 liter, direktinsprutad och matad med dubbla turboaggregat. Effekten är 407 hästkrafter mellan 5.800 och 6.250 r/min, och maximala vridmoment redan från 1.750 och upp till 4.500 varv är maffiga 600 newtonmeter. Det räcker för att sparka iväg BMW X6 xDrive 50i noll till hundra på 5,4 sekunder. Som hos övriga riktigt snabba BMW är X6:ans toppfart elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Trots denna prestanda har BMW lyckats hålla ner bränsleförbrukningen till 12,5 liter/100 km i blandad körning. Utsläppet av koldioxid ligger enligt EU-standard på 299 gram/km.

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

För att kunna gömma turboaggregaten ovanpå motorn har BMW vänt på topplocken, insuget sitter alltså nedtill. De två ”burkarna” framtill på motorn är laddluftkylarna. KLICKA FÖR STÖRRE

BMW hävdar att det här är den första bensin-V8:an i världen som har turboaggregaten ”gömda” mellan topplocken, ovanpå motorn, och vi ska inte säga emot. Det finns några få dieselmotorer som har samma lösning men problemet är förstås och kunna bemästra de höga temperaturerna kring turboaggregaten, något som BMW uppenbarligen lyckats med.
Tyvärr är inte BMW speciellt detaljerade om motorn i den här första pressreleasen men om vi tittar lite närmare på bilderna så ser vi att man vänt på topplocken och alltså har avgasportarna uppåt och insuget nedåt. Under plastlocket och boxen för luftfiltret ovanpå motorn ligger turboaggregaten och den komprimerade luften skickas vidare till två laddluftkylare (vatten/luft) framtill på motorn och leds sedan ner på undersidan – där man normalt skulle hitta avgasgrenröret och turboaggregaten.

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

Toppeffekten anges till 407 hk, men vi kan anta att det är en siffra i underkant precis som hos dubbelturbo-sexan på 3,0 liter som anges till 306 hk. Mer intressant är att titta på vridmomentkurvan, 600 Nm från 1.750 till 4.500 rpm är mycket imponerande! KLICKA FÖR STÖRRE

Hela motorpaketet är sensationellt kompakt, trots att det handlar om en medelstor V8-bensinmotor med dubbla turboaggregat och integrerade laddluftkylare. Vi kan därför räkna med att den här nya motorn dyker upp i många fler av BMW:s prestandamodeller!

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

Unik motorlösning: de båda turboaggregaten ligger mellan cylinderbankarna för att ge så kompakt motorpaket som möjligt. Insprutning och insug ligger nedtill på cylindtopparna och avgasportarna uppåt.

En skojig detalj i sammanhanget är att motoreffekten anges till 407 hk, alltså prick 100 hk mindre än för V10-motorn i M5/M6. Det skulle se ut som en medveten tanke men handlar egentligen om att BMW vill att toppeffekten hamnar på jämna 400 hk när den räknas om till amerikanska hästkrafter.

Alternativ bensinversion är X6 xDrive 35i med den bekanta dubbelturbosexan på tre liter, som ger 306 hästkrafter och 400 Nm mellan 1.300 och 5.000 r/min. Den drar 10,9 l/100 km och släpper ut 262 gram CO2 per kilometer. 0 – 100 klaras på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h.
Föredrar man diesel, finns X6xDrive 35d, med rak dieselsexa på 3.0 liter (trots namnet) som med dubbelturbo ger 286 hästar och 580 Nm mellan 1.750 och 2.250 r/min. Förbrukning 8,3 l/100 km, CO2-utsläpp 220 g/km. 0 – 100 går på 6,9 sekunder, toppfart 236.

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

Förarplatsen är bekant från övriga BMW-modeller med iDriverreglaget och växelväljaren på mittkonsolen. Automatlådan kan även växlas med paddlarna på ratten.

Minsta” dieseln X6 xDrive 30d är också på tre liter, men har enkelturbo och ger ”bara” 235 hästkrafter och vridmomentet 520 Nm mellan 2.000 och 2.750 varv. Förbrukning 8,2 l/100 km, utsläpp 217 gram/km. Klarar 100-sprinten på 8 sekunder blankt och toppar 210.
Samtliga motoralternativ är kopplade till en sexstegad konventionell automatlåda med mekanisk lock-up. Den kan även handväxlas elektroniskt med paddelreglage på ratten. Lådan arbetar enligt BMW extremt snabbt och praktiskt taget omärkligt.

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

Med X6 är det även världspremiär för BMW:s ”tänkande diff” Dynamic Performance Control som steglöst fördelar kraften mellan bakhjulen för optimalt grepp även i svåra körsituationer och på hala underlag.

Det energihushållande system som BMW kallar Efficient Dynamics ser till att elsystemet laddas av bilens rörelseenergi deb rullar fritt eller bromsas. Det betyder att generatorn sällan behöver drivas av motorn, vilket spar dyra droppar. Kompressorn till klimatanläggningen frikoppas mekaniskt av samma skäl så fort kylfunktionen slås ifrån.

Chassit kan som tillval förses med Adaptive Drive, som aktivt motverkar krängning och anpassar stötdämpningen efter kör- och vägförhållandena. BMW:s aktiva styrning finns förstås också, liksom informationsprojicering i vindrutan, aktivt kurvljus, helljusassistent och farthållare med bromsfunktion som även dämpar farten om det går för fort i kurvor (= höga sidkrafter).
På säkerhetssidan är X6 förstås fullutrustad: fyra krockkuddar fram och krockgardiner längs taket plus aktiva nackstöd som ändrar position vid en påkörning bakifrån för att skydda maximalt från pisksnärtskador.

I standardutrustningen ingår också bi-xenonstrålkastare, varselljus, dimljus, tvåstegs bromsljus samt punkteringssäkra däck.
På förarplatsen finns funktionsreglaget iDrive med separata personligt programmerbara favoritknappar, aux-ingång till stereon är standard och på tillvalslistan hittar man multikanal-ljudsystem, luftkonditionering med fyra separata temperaturzoner, stolar med inbyggd ventilation, backkamera, dvd-spelare med skärmar i baksätet samt givetvis navigationssystem.
X6 börjar tillverkas under våren 2008 i BMW:s amerikanska fabrik i Spartanburg, South Carolina, där även X5 och Z4 byggs.
Några prisindikationer för X6 har ännu inte givits.

På Frankfurtsalongen visades X6 även i hybridversion, med den ”two-mode”-teknik som BMW utvecklat tillsammans med GM och Mercedes. Den bilen kan köras minst sex svenska mil enbart med elmotorerna, och en ploj var att avgasrören drogs undan och doldes under eldriften, för att skjutas ut och bli synliga när förbränningsmotorn startade.
Den varianten håller på att finslipas, och enligt BMW:s uppgifter på Frankfurtsalongen kan den sättas i produktion någon gång under 2009.

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

OFFICIELL: BMW X6 SAC med ny dubbelturbo-V8!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.