En sport-Cayenne – precis vad alla frågat efter! Här är den i alla fall nu, Porsches bansmiskare där man sitter på andra våningen. Den 4,8-liter stora suv-V8:an ger nu 405 hk och 0 – 100 km/h går på 6,1 sekunder. 21-tums hjul är standard och bilen är fyrsitsig.
En sportigare Cayenne – precis vad vi önskat oss! Effekten är höjd med 20 hk och är nu uppe i 405 hk. KLICKA FÖR STÖRRE
Vi har sett den på spionbilder, hoppandes fram över krönen på Nürburgrings Nordslinga, och nu är den officiell: Porsche Cayenne GTS.
Inga stora nyheter i inredningen, förutom sportstolarna. KLICKA FÖR STÖRRE
Istället för att höja turbotrycket på V8:an har Porsche pysslat om sugmotorn från Cayenne S istället. Den 4,8-liter stora, direktinsprutade V8:an ger nu 405 hk vid 6.500 rpm – 20 hk mer än S-motorn. Vridmomentet är dock oförändrat och ligger på 500 Nm vid 3.500 rpm.
Slutväxeln är ändrad från 3,55:1 till 4,11:1 och det plus effekthöjningen ger en kvickare acceleration. 0 – 100 km/h går nu på 6,1 sekunder, en halv sekund bättre än för Cayenne S.
En nyhet är PASM-systemet med stålfjädrar och hela bilen ligger 24 millimeter närmare backen, trots att bilen är utrustad med 21-tums fälgar och 295/35R21 däck. Standard är också Dynamic Chassis Control, PDCC, samt nya sportstolar med alcantaraläder för att man inte ska halka omkring på andra våningen.
Cayenne GTS är sänkt 24 millimeter jämfört med en vanlig S. 21-tums fälgar är standard. KLICKA FÖR STÖRRE
Utseendemässigt delar GTS samma front och akter som Turbomodellen och det finns två nya kulörer att välja mellan: GTS Red och Nordic Gold Metallic.
Med Tiptronic-automat drar GTS 13,9 lit/100 km och någon uppgift om CO2-utsläpp finns inte. Leveranserna börjar i februari nästa år och listpriset inklusive 19 procent moms är 76.725 euro.

