

• Hej Fredrik, vad gör du?
Jag kör nya Peugeot RCZ R utanför Nice! 90 procent av körstärckan är på barmark och Route Napoleon levererar med sina kurvkombinationer och krön. För att inte tala om tunnlarna som är uthuggna i bergssidan. Vackert så man baxnar. Hit ska man åka på semester off-season med en liten snabb bil.”
• Vad är det du kör egentligen?
”Peugeot RCZ R, som har 270 hästar i den stackars lilla 1,6-litersmotorn. Men det är inte bara uppskruvat turbotryck, mycket är unikt för den här maskinen. Och för att palla med det har de förbättrat växellänkaget, satt i en diffbroms, hängt på riktigt stora bromsar och försett bilen med åka-fort-stolar.”
• Är den bra då?
”Kors! Den här bilen är inte utvecklad av marknadsavdelningen, så mycket kan jag avslöja. R-versionen av Peugeot RCZ är utvecklad av Peugeot Sport, och det märks! Exakt hur bra den är får du läsa om i tidningen. Men jag kan säga så mycket redan nu att man absolut inte störs av att den är framhjulsdriven.”
• Är den prisvärd då?
”Priserna är inte satta, men prognosen pekar på ett betryggande avstånd söder om 400.000 kronor. I euro är det satt till 42.900. Det är en dyr Peugeot, men å andra sidan är det en riktigt snabb och go bil man får för pengarna. Boka ett exemplar och läs min provkörning i tidningen sedan!”
Hela provkörningen publiceras i ett kommande nummer av auto motor & sport.
Läs mer om Peugeot RCZ R