Bilföretagen skriver inte allt i sina pressmeddelanden. Företag avslöjar ibland mer för sina investerare än för oss motorjournalister. I en rapport som Polestar presenterade på en konferens hos JP Morgan framgår information om Polestar 7 som inte framkommit i andra kanaler.
Polestar 7 är en viktig modell för företaget. Den väntas bli nästa volymmodell efter att Polestar 2 gått i pension. Nyligen framkom att utvecklingen av roadstern Polestar 6 pausas för att Polestar 7 ska komma ut tidigare.
Läs även: Polestars vd: ”Polestar 7 ersätter Polestar 2”
Får sportigare design
Det vi hittills vet är att Polestar 7 får en mer sportig och aggressiv design än dagens modeller. En order som kommer från den nya vd:n Michael Lohscheller:
– Jag tror inte att de ser riktigt lika kapabla ut som de faktiskt är. De borde se lite mer självsäkra ut; de är kanske lite för blygsamma, har Polestars vd Michael Lohscheller tidigare sagt.
Läs även: Polestar vässar sin design – ”Prestandan ska synas”
900-voltsteknik ger snabbare laddning
Polestar 7 kommer att tillverkas i Europa, närmare bestämt i Volvos nya fabrik i Slovakien, så att inte prissättningen drabbas av importtullar. Tillverkningen där startar under 2027.
Av den presentation som Polestar förevisade på JP Morgan framgår att Polestar 7 får ett batteri på 90 kWh och 900-voltsteknik. Nyligen meddelade Volvo att EX90 ska uppdateras från 400 volt till 800 volt för att få snabbare batteriladdning. 900 volt kommer alltså kunna höja laddhastigheten ännu mer.
Polestar 7 beskrivs som en premiumbil i C-segmentet, det vill säga att det blir en mellanstor crossover som kan vara upp till 4,6 meter lång. En biltyp som är väldigt populär.
