Polestar växer snabbt i Europa och gör nu en strategisk helomvändning bort från USA.
Anledningen är tydlig: höga tullar på Kina-tillverkade bilar slår hårt mot försäljningen i Nordamerika, medan Kina (där Polestars bilar byggs) visar sig vara en allt svårare marknad att slå igenom på.
– Europa är utan tvekan vår viktigaste och snabbast växande marknad, säger vd:n Michael Lohscheller till Automotive News Europe.
Under första halvåret 2025 ökade Polestars försäljning i Europa med över 80 procent jämfört med året innan. Särskilt starkt går det i Storbritannien, där ökningen ligger på hela 217 procent.
Tillväxten drivs av lanseringen av Polestar 3 och Polestar 4 (båda i SUV-segmentet) samt den planerade säljstarten av den Taycan-rivaliserande Polestar 5.

Läs också: PROV: Polestar 3 – vassare än Lotus!
Sverige påverkas direkt
Eftersom Polestar har sin bas i Göteborg och bygger bilarna i samarbete med Volvo Cars påverkar utvecklingen även Sverige direkt.
Genom sina försäljningssiffror är Polestar en viktig aktör på den svenska elbilsmarknaden, men också genom logistik, service och tillväxtplaner.
Svenska kunder gynnas av bolagets nära koppling till Volvos återförsäljare: över 1 700 Volvo-verkstäder i Europa erbjuder nu service för Polestar-bilar, vilket minskar oro för nya kunder och stärker varumärket.
USA bromsar in
I USA föll försäljningen med nära 25 procent under första halvåret. Anledningen är de tullar på upp till 100 procent som införts på elbilar från Kina.
För att undvika detta bygger Polestar 3 vid Volvos fabrik i South Carolina, där modellen står för 91 procent av försäljningen i USA, men för övriga modeller ser framtiden oviss ut.
I Kina är problemet annorlunda. Trots att bilarna byggs där har Polestar svårt att etablera sig.
Varumärket uppfattas som europeiskt, något som normalt ses som en fördel, men i dagens nationalistiska klimat i Kina snarare bromsar försäljningen.
Europeisk tillverkning
Polestar planerar nu för ökad lokal produktion. Från 2028 ska den kommande Polestar 7 (en kompakt SUV i premiumklassen) byggas vid Volvos nya fabrik i Slovakien.
Det eliminerar tullarna på kinesiska bilar inom EU och ger märket tillgång till ett växande segment.
Läs också: Volvos storfabrik i Slovakien försenas – produktionen startar 2027

Samtidigt skjuts lanseringen av sportbilen Polestar 6 upp till förmån för volymmodeller som ger bättre intäkter. Polestar 5, som lanseras senare i år, blir märkets nästa prestigeprojekt och bygger vidare på det prestandainriktade arvet.
I juni tog bolaget in motsvarande drygt 2 miljarder kronor i nytt kapital från Geely-grundaren Li Shufus bolag PSD Investment.
Det ger andrum, men företaget har ännu inte presenterat någon tydlig plan för vinst. Målet är att nå positivt kassaflöde 2027. Nästa kvartalsrapport presenteras i slutet av augusti.