När Porsche nu visar upp sin första hybridmodell blir det på deras eget sätt – en miljöracer! 911 GT3 R Hybrid ska köra 24-timmars på Nürburgring och kanske även tävla på Le Mans. Hybridtekniken ger en sex till åtta sekunder ”effektboost” på 160 extra hästkrafter.
Hybridracern bygger på ”vanliga” 911 GT3 R och boxersexan på 4,0 liter ger 480 hk. Den effekten kan tillfälligt ökas till 643 hk. KLICKA FÖR STÖRRE
På Genève-salongen ska Porsche visa upp sin första hybridmodell och den är inte baserad på varken Panamera eller nya Cayenne. Istället väljer Porsche att göra som man brukar – nämligen att testa tekniken på racingbanorna först.
Porsche 911 GT3 R Hybrid är byggd för att först och främst delta på 24-timmars racet på Nürburgringbanan, 15 maj, men det kan också bli aktuellt att delta på klassiska 24-timmars loppet i Le Mans, nästa år eller 2012.
Energin från inbromsningen lagras i ett svänghjul som sitter på högerplatsen. Porsche använder alltså inte ett konventionellt batteri för att lagra energin. KLICKA FÖR STÖRRE
Raceingenjörerna i Weissach har valt en lite annorlunda väg för att uppnå hybriddrift. Elmotorerna på framhjulen kan ge 120 kW, 163 hästkrafter, men de används också som bromsgenerator för att ta tillvara på den energi som annars bara går förlorad som värme i bromsskivorna. Istället för ett batteri har Porsche valt att lagra energin i ett svänghjul som kan snurra i upp till 40.000 rpm.
Hela paketet med svänghjul och styrelektronik är placerat vid den plats en passagerarstol skulle haft, till höger om föraren. Tekniken med svänghjulet har utvecklats Williams, som använde systemet till sina F1-bilar, men har nu gjorts tillgängligt för externa kunder. Eventuellt kan ett liknande system även hamna på gatbilar.
Elmotorerna kan aktiveras med en knapp på ratten och föraren får då en "effektboost" som varar i sex till åtta sekunder. Kraften kan användas för att accelerera sig ut ur kurvo eller vid omkörning. Förutom extra effekt kan hybridsystemet även spara en del bränsle. Förbränningsmotorn i 911 GT3 R är på 4,0 liter och boxersexan ger som mest 480 hk.



