Den som är tekniskt intresserad och dessutom gillar Porsche ska inte missa de här fyra filmerna. De tre första är relativt nya och beskriver tekniken i nya 911/997 facelift med bland annat PDK-transmissionen. Dessutom en häftig film från Porsches motorbromsrum!
Som vi kunnat berätta förut har Porsche tagit fram en ny transmission som bygger på deras gamla racingteknik – PDK, Porsche Doppelkupplung. Det är samma princip som på VW:s DSG-låda där två kopplingar samarbetar för att kunna ha två kuggpar i ingrepp samtidigt och blixtsnabbt skifta växel.
Det första testet på svensk mark med den nya PDK-transmissionen är på väg in i ett kommande nummer av auto motor & sport. Men i väntan på det finns det en relativt ny videofilm från Porsche som visar hur lådan arbetar. Dessutom har man gjort ytterligare två filmer i samma stil som visar hur direktinsprutningen fungerar, liksom de elektroniska PASM-stötdämparna.
Men vår senaste favorit är ändå filmen från Porsches motorbromsrum, som vi placerat högst upp av bilderna här nedan. Boxersexan sitter i en rörlig vagga som ska simulera g-krafterna som uppstår på Nürburgring och belastning, växling och varvtal är inprogrammerat efter hur banan går. Höga g-krafter ställer stora krav på smörjningen och hur oljetråget är utformat, som i Porsches fall är en typ av torrsump som ser till att alltid minimera risken för skumbildning och flödesavbrott.
Skruva gärna upp ljudet på datorhögtalarna och vänta tills chefen gått på fikarast – en Porsche-motor ska upplevas på högsta volym!


