Hoppa till innehåll
Recharge

Premiär för helt eldrivna Peugeot E-408

Helt elektriska Peugeot E-408 ansluter nu till modellprogrammet – en eldriven fastback med värmepump som standard och upp till 120 kW i laddkapacitet.

John Sempill

Tidigare har Peugeot 408 endast erbjudits med bensinmotor, som hybrid och som laddhybrid.

Nu kommer den alltså även som renodlad elbil och får tillägget ”E” – Peugeot E-408 – med en elmotor på 157 kW (210 hk) och ett 58,2 kWh-batteri för en WLTP-räckvidd på upp till 453 km. 

Som nämnt är värmepump standard hos nya Peugeot E-408, och – mycket välkommet när vi närmar oss vintern – uppvärmd ratt och säten.

Laddkapaciteten på upp till 120 kW tillåter sedermera en laddtid från 20–80 procent på cirka 30 minuter.

Är du Peugeot-fantast kommer du känna igen i-Cockpit-interiören. Är du inte det blir det läge att bekanta dig med den senaste generationen i-Cockpit – här med två skärmar och möjligheten till spegling av din smartphone.

När Peugeot E-408 lanseras och vad den kommer att kosta framgår inte av pressmeddelandet utan meddelas vid ett senare tillfälle.

Läs även:

TEST: Tre laddhybrider – familjens bästa vän?

Test av Peugeot 408 Plug-In Hybrid 225

PROV: Peugeot 408 Hybrid 225

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Stellantis/Peugeot

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.