
För den som inte redan vet, vad är Porsche 918 Spyder för något?
918 Spyder är Porsches nya superbil, efterföljaren till Carrera GT från 2003. En jubileumsmodell som ska visa märkets tekniska kompetens och ge konkurrenterna i den högsta sportbilsligan något att fundera på framöver.
Vad är första intrycket?
Att den är smärtsamt vacker. Fronten är lågmäld, väldigt ren och hungrig i sina linjer. Från förarutrymmet och bakåt förvandlas bilen till ett konstverk. Böljande kolfiber, laserperforerad metall och … top pipes! Avgasrören som sticker rakt ut från motorrummet blåser ut avgaserna på bilens ovansida. Jag dör! Så sanslöst läckert. Dessutom ger det lite extra PANG i ljudupplevelsen.
Hur står den sig i konkurrensen?
Världsläget är unikt. Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och 918 släpps samtidigt och ger en unik referenspunkt som vi självklart tittar närmare på i det kommande numret av auto motor & sport.
Något du är fundersam över?
Baksidan på hybridmyntet är såklart vikt. Bilen har med rätta fått kritik för att vara tung. Även Porsches testförare, med Walter Röhrl, i spetsen har uttryckt oro för hur vikten ska påverka köregenskaperna.
Är den tillräckligt snabb då?
918 erbjuder hysteriska prestanda. Som referens körde jag den mot en av Porsches GT-förare i nya 911 GT3. En ruskigt snabb bil runt en bana som Valencia. Det som 918 gör mot en GT3 med en fabriksförare bakom ratten är inget annat än skrämmande. Dessutom finns ett spännande tillägg i utrustningslistan. Weissach Package – som gör den ännu snabbare!
Vad Weissach Package är för något och mycket mer får ni veta i auto motor & sport nummer 1-2014. Där går Fredrik Huldt på djupet om 918 Spyders köregenskaper, prestanda, balans, känsla, teknikinnehåll och konkurrenter.