
Det franska bil-lejonet Peugeot kan snart vara utan tänder, det hävdar nyhetsbyrån Reuters idag utan att namnge sina källor. Den ekonomiska krisen för PSA – det vill säga Peugeot och Citroën – är så pass akut att man mot slutet av året inte har kapital nog att driva verksamheten vidare. Under 2012 förlorade PSA fem miljarder euro och verkar inte kunna vända uppåt igen tillräckligt snabbt.
Enligt Reuters har familjen Peugeot inlett förhandlingar med ledningen för General Motors. Avsikten är att knyta de två företagen närmare till varandra och göra GM till en större ägare i PSA. GM och PSA inledde sin allians i februari 2012 och General Motors har sju procent av aktierna, en andel som kostade en miljard dollar. GM är därmed den näst största ägaren efter familjen Peugeot (som äger 25 procent men kontrollerar 38 procent av rösterna).
Om GM kan acceptera idén och bli en större delägare kunde det ge PSA en mycket välbehövlig respit i form av nytt kapital. Enligt de anonyma källorna har familjen Peugeot redan accepterat att man måste lämna ifrån sig ledningen för PSA.
Under ett år har det cirkulerat rykten att familjen Peugeot är missnöjda med koncernchefen Philippe Varin och nu verkar problemen övergått i ett akut läge där ledningen måste bytas ut.
En välskött allians kan ge stora besparingar i bilindustrin, det såg vi senast idag när Renault/Nissan redovisade sina synergieffekter. Men GM har länge kämpat med att få ordning på Opels lönsamhet och behöver egentligen inte fler varumärken i Europa med ekonomiska bekymmer. Och gamla erfarenheter talar emot att GM tar över ledningen av PSA, alliansen med Fiat som inleddes år 2000 blev ett fiasko som kostade GM två miljarder dollar att ta sig ur. GM sålde även av sina andelar i Suzuki och Subaru.
Om GM ska dra på sig ledartröjan i PSA måste det sannolikt ske med någon typ av ”fribrev” från den franska regeringen där General Motors får fria händer att integrera Opel och Peugeot/Citroën på ett lönsamt sätt (= nedskärningar).
Men franska regeringen och president Francois Hollande har hittills varit ytterst ovilliga till att fabriker läggs ner i Frankrike med vidhängande massuppsägningar. PSA har cirka 77.000 anställda i Frankrike, efter att sagt upp 10.000 personer.

Franska regeringen har erbjudit lån på cirka sju miljarder euro till PSA för att hjälpa upp sin kreditverksamheten, Banque PSA Finance, lån som koncernen inte skulle kunna få via vanliga banker under rådande förhållande.
Mer ekonomiskt stöd från regeringen blir svårt att genomföra utan att det stämplas som ”snedvriden konkurrens” av EU:s övriga medlemmar – som nästan alla har en egen bilindustri att bevaka.
En annan möjlighet vore att kinesiska BAIC går in som ägare i PSA. Som vi rapporterat tidigare i veckan är Beijing Automotive Group, BAIC, ute på shoppingtur i Europa. Syftet är att utvidga sin expansion utanför Kina och köpa en ”mellanstor, välrenommerad” europeisk biltillverkare. Tre varumärken, lämpliga för uppköp, sägs vara utsedda – kanske är Citroën och Peugeot några av dessa?
Några officiella kommentarer från PSA och GM har inte kommit. Men media i Detroit citerar källor inom GM som berättar att det ”absolut inte ska investeras mer pengar i PSA”, återstår att se om det också blir den officiella ståndpunkten.
Källa: Reuters, ”Peugeot family ready to step aside for GM – sources”
