
Enligt nyhetssajten Bloomberg är kinesiska Beijing Automotive Group, BAIC, ute på shoppingtur i Europa. Syftet är att utvidga sin expansion utanför Kina och köpa en ”mellanstor, välrenommerad” europeisk biltillverkare.
Uppdraget sköts av ett nyetablerat företag, ”BAIC International Development” och till hjälp för uppköpet har man anlitat specialister från en (icke namngiven) investmentbank i Europa.
Tre europeiska biltillverkare har identifierats som lämpliga objekt för uppköp av BAIC och går nu vidare med nästa steg i processen.
Den stora överkapaciteten i europeisk bilindustri väntas inte minska i någon större omfattning förrän 2016, då flera tidigare meddelade nedläggningar blivit genomförda och bilförsäljningen förmodligen börjat skjuta fart uppåt igen. Det ekonomiska läget är så pass ansträngt att inviterna från BAIC inte lär bli avvisade i första läget. Den lediga kapaciteten gör också att BAIC snabbt kan komma igång med produktion i Europa.
Eftersom BAIC själva använder ordet ”mellanstor” kan vi sortera bort Volkswagen och Ford. Möjligtvis skulle VW vara intresserade av att sälja problembarnet Seat men fabriken i Barcelona håller bra tempo med bland annat produktion av Audi Q3. Två andra kandidater för försäljning är Opel (som GM länge haft bekymmer att vända till lönsamhet) och Citroën (som skulle ge Peugeot en välbehövlig, ekonomisk injektion).
Bland övriga ”mellanstora” biltillverkare hittar vi Volvo Cars, Jaguar och Land Rover men det är föga sannolikt att någon av dem är uppställda för försäljningen i nuläget. Renault/Nissan går relativt hyggligt och lär inte vilja förhandla, liksom Fiat/Chrysler.
BAIC samproducerar med Daimler AG (Mercedes) och Hyundai i Kina. De tekniska rättigheterna till gamla Saab 9-5 köptes 2009 och lanseras nu i Kina som BAIC Senova D (eller Shenbao). Men BAIC:s mål är att bli en världsledande biltillverkare 2025 och ett steg på vägen till mera attraktiva modeller är förra årets värvning av Ferraris tidigare designer Leonardo Fioravanti.
Källa: Bloomberg