Vi har tidigare berättat att Volvo genom utveckling av nya säkerhetssystem har som mål att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvobil år 2020. Nu tas nästa steg i den utvecklingen genom att den svensk/kinesiska biltillverkaren går med i konsortiet CAR 2 CAR Communication tillsammans med bland andra Volkswagengruppen, BMW, Renault och PSA-gruppen. I konsortiet ingår även leverantörer, forskningsinstitut och sponsorer av olika slag. Målet är att tillsammans utveckla en gemensam plattform för kommunikation mellan bilar. Projektet planeras vara vara klart till år 2016.
”I framtiden kommer vi att få se ett avancerat utbyte av viktig information mellan fordon, till exempel uppgifter om position, hastighet och riktning”, säger Erik Israelsson, projektledare för intelligenta transportsystem (ITS) på Volvo Personvagnar.

Tanken är att kommunikationen mellan bilarna ska fungera mellan alla fordon, oavsett tillverkare. Kommunikationen sker via ett trådlöst nätverk och utnyttjar befintliga system, bland annat GPS. CAR 2 CAR har fått en egen frekvens så att bilar inom en viss radie automatiskt ansluts och kan utbyta information om bland annat position, hastighet och riktning. Konsortiet vill även i framtiden montera sändare i till exempel vägskyltar och trafikljus, för att på så vis utöka kommunikationsnätverket ytterligare.
”Det här området har stora potentiella möjligheter och kan ge betydande vinster på många andra håll, förutom trafiksäkerhet, till exempel jämnare trafikflöde och ökad komfort för trafikanterna”, menar Erik Israelsson.

Exempel på tillämpningsområden för den nya tekniken
Information om optimal hastighet för ”grön våg”
Via en sändare i trafikljuset får föraren information om den optimala hastigheten för att passera genom en ”våg” av gröna trafikljus för att slippa bromsa för rött ljus i onödan.
Rödljusvarning
Trafikljus som kommunicerar med bilar skulle göra det möjligt att varna förare som inte har uppmärksammat ett rött ljus, till exempel genom att aktivera en tydlig ljud- och ljussignal i bilen.
Varning för utryckningsfordon
Varnar föraren för utryckningsfordon i närheten och gör det möjligt för honom eller henne att köra åt sidan och lämna fri passage i god tid och utan att behöva bli överraskad.
Varning för vägarbete
Varnar föraren för vägarbeten. Anläggningsfordon och tung utrustning kan skicka information till fordon i god tid före arbetsplatsen.
Varning för långsamma fordon
Långsamma eller havererade fordon på vägen skickar en varning till övriga trafikanter.
Varning för trafikstockning
Varnar föraren för trafikstopp eller bilköer. Eftersom fordonen bakom varnas för att det är ett stopp längre fram kan risken för olyckor minskas.
VäderinformationVarnar för lokalt dåligt väder, till exempel kraftigt regn, snöfall eller isiga vägar
Elektroniskt nödbromsljus
Fordon som havererat på vägen skapar farliga situationer för förare och passagerare i det drabbade fordonet samt för andra trafikanter. Varning om ett fordon plötsligt saktar in.
Varning för ankommande motorcykel
Motorcyklister hör till de mest utsatta trafikanterna och för att förbättra säkerheten skulle CAR 2 CAR i framtiden kunna informera andra trafikanter om det finns en motorcykel i närheten.

”När systemet har monterats i framtidens bilar kommer det att medföra stora fördelar för förarna och nästa generations infrastruktur. Och det kommer att bidra till att förbättra trafiksäkerheten”, avslutar Erik Israelsson.
Vad tror läsarna, kommer idéerna från Volvo och CAR 2 CAR att underlätta för oss bilister i framtiden?