
Volvo har presenterat flera nya motorer under namnet Drive-E, med effekter på mellan 120 och 300 hästkrafter. Huvudsaken är inte längre antalet cylindrar, enligt Volvo.
”Vi har tagit fram mindre, mer intelligenta motorer med effektkurvor som ger dynamisk körbarhet på samma nivå som motorer med fler cylindrar, men fortfarande med fyrcylindrig bränsleekonomi. Genom att addera elektrifiering, t ex i form av laddhybridteknik, kan vi få upp prestanda på V8-nivå”, säger Derek Crabb, vicechef för Powertrain Engineering på Volvo Cars.
Volvomodellerna får också en ny, 8-stegad automatlåda. Bensinmotorn T6 får både kompressor och turbo, och dieslarna kommer med något som kallas i-Art, som gör det möjligt att kontinuerligt övervaka och anpassa bränsleinsprutningen i var och en av cylindrarna.

I samband med att de nya motorerna visades upp publicerade Volvo också alla detaljer om nyheterna i sju olika pdf-dokument.
Vi kan bland annat läsa att Volvo XC60 drar 4,4 l/100 km med manuell låda, framhjulsdrift och den nya, fyrcylindriga D4-motorn på 181 hästar och 400 Nm. Åtminstone om vi får tro de officiella siffrorna, men det ska naturligtvis bli intressant att testa förbrukningen i verkligheten.
Samma motor i Volvo S60 drar 3,7 l/100 km och släpper därmed ut 99 gram koldioxid per kilometer. Det kan jämföras med en Volvo S60 D5 från 2008, med 185 hästar och 400 Nm, som drog 6,6 l/100 km och släppte ut 174 gram.
Alla siffror – ladda ned som pdf
Volvo S60
Volvo S80
Volvo V60
Volvo V60 Plugin Hybrid
Volvo V70
Volvo XC60
Volvo XC70