
I Trollhättan pågår febril aktivitet för att rädda Saab. Nu har Nevs tecknat en avsiktsförklaring med en asiatisk biltillverkare att gå in som ny huvudägare. Och det finns gott om Saabentusiaster där ute – även på andra sidan Atlanten.
Automotive News skriver om återförsäljaren Park Ave Saab i New Jersey där affärerna går riktigt bra. Av förklarliga skäl säljs inga nya bilar, men många begagnade, och Saabägarna måste förstås också serva sina bilar.
”Saabkunderna är väldigt intressanta. De är väldigt känslosamma när det gäller Saab, och jag tycker det är fantastiskt hur lojala kunderna är till sitt märke. De betalar hellre mer för än begagnad Saab från 2011 än för en ny Volvo”, säger Jeremy Morrissey, vd för Park Ave Saab till Automotive News.
Läs också: Saab har fortfarande kvar sin officiella kanal på Youtube
Läs också: Slå till på fullmatad Saab 9-4X Aero – en framtida samlarbil
USA-marknaden var viktig för Saab. Det var bland annat därför som 9-3 dök upp som cabriolet innan den lanserades som kombi. Cirka 450.000 Saabar rullar i USA och i området kring Park Ave Saab – New York, New Jersey och Pennsylvania – finns över 10.000 Saabägare.
Men i framtiden, när ägarnas Saabbilar börjar bli gamla, kommer de tvingas byta till andra märken.
”Jag förväntar mig att verksamheten kommer minska. Allt har sin tid. Jag tror det finns en period när vi kan ’rida på vågen’, kanske två år till som mest. Sedan får vi hitta på något annat”, säger Jeremy Morrissey.
Läs också: Nevs plan: Här är alla kommande Saabmodeller
Läs också: Lars Carlström: ”Regeringen lät Saab svälta till döds”
Läs också: Första provkörningen av eldrivna Saab 9-3: ”Kan bli stort”