I likhet med de mindre modellerna Smart #1 och Smart #3 står Mercedes för formgivningen och Geely för tekniken. Det senare innebär bland annat 800-voltsteknik som medger mycket snabb laddning.
Med ett rejält batteri på 100 kWh väntas räckvidden bli 55 mil. Att ladda från 10 till 80 procent ska bara ta 15 minuter.

Smart #5 kommer att säljas med bak- eller fyrhjulsdrift. De tvåhjulsdrivna finns med 335 respektive 358 hästkrafter. Vill man ha drivning på alla fyra hjul hamnar systemeffekten på 579 respektive 638 hästkrafter i en Brabus-version.
Smart är lite hemliga med storleken, men det finns uppgifter om 4,7 meters längd, 1,92 m bredd och en höjd på 1,7 meter.

I våras släppte Smart bilder på en prototyp till Smart #5. Grundformen är densamma, men vi självmordsdörrarna bak lär inte komma i produktion. Vi kan se att de nya lätt maskerade bilderna att strålkastarna är kvar från prototypen. Några hasplåtar kan vi däremot inte se.
Smart #5 har världspremiär i Australien den 28 augusti.


Läs även: PROV: Smart #3 Brabus är bra busig