

Här kan vi visa de första bilderna på helt nya Audi R8. Bilen är fortfarande kraftigt maskerad, och den nya modellen har dessutom blivit ordentligt försenad, vilket innebär att premiären dröjer till 2015. Anledningen är att utvecklingschefen i VW-koncernen, Ulrich Hackenberg, inte alls blev nöjd med de första testbilarna.
De här bilderna är tagna på Nürburgring där Audi precis har inlett testandet av nästa generation R8. Den nuvarande modellen har sålts sedan 2008 och det är hög tid för en ersättare. Nykomlingen har utvecklats tillsammans med Lamborghini Huracán – de båda superbilarna delar plattform och mycket annan teknik under skalet.
Audi har inte släppt några detaljer kring vilka motorer som hamnar i nya R8. Enligt amerikanska Motor Authority kan vi förvänta oss uppdaterade versioner av dagens V8-motor på 4,2 liter och V10-motorn på 5,2 liter. Just V10-motorn är samma som också sitter i både Lamborghini Gallardo och Huracán, men effekten blir något lägre i Audi R8.

Motorerna som kan hamna i nya R8
• V8, 4,2 liter, sugmotor, 430 hk/430 Nm
• V10, 5,2 liter, sugmotor, 525–550 hk/530–540 Nm
• V8, 4,0 liter, biturbo, 420 hk/550 Nm
• V8, 4,0 liter, biturbo, 560 hk/700 Nm
• V6 diesel, 3,0 liter, biturbo, 313 hk/650 Nm
• V8 diesel, 4,2 liter, biturbo, 385 hk/850 Nm
Det finns också andra rykten som tyder på att Audi slänger ut de gamla sugmotorerna och ersätter dem med en 4,0-liters V8-motor med dubbla turbo. Den kommer i så fall med två olika effektuttag, eventuellt på 420 respektive 550 hästkrafter.
Eventuellt kan V8-motorn dessutom kombineras med en elmotor för att skapa en hybridversion av R8. Som om inte det vore nog finns uppgifter om att Audi faktiskt överväger en dieselmotor för R8. Det var på tapeten redan med dagens generation, som skulle få Audis enorma V12-diesel, men den utmaningen blev för svår. Nu kan det istället handla om Audis V6-diesel på 313 hästar eller V8-dieseln som sitter i A8 med 385 hästar.
Vilka motorer som hamnar i nya R8 återstår alltså att se, men klart är att den manuella växellådan åker ut. Nu är det enbart en 7-stegad dubbelkopplingslåda, eller S-tronic som den heter på Audispråk, som häller. Självklart blir Audi R8 fyrhjulsdriven.
Trots maskeringen kan vi se en del detaljer. Fronten är lägre och har större luftintag och på sidorna har luftintaget blivit rundare. Strålkastarna fram blir inte helt olika dem som sitter på nya Audi TT. Vi kan också se de nya baklamporna, en rejäl diffusor och rektangulära avgasutblås. Nya R8 blir något bredare och längre än sin italienska kusin, vilket ger bättre komfort och utrymmen.
Plattformen är i själva verket inte helt ny, utan kommer från dagens Audi R8 och Lamborghini Gallardo, men den har fått en ordentlig uppdatering. Tack vare användningen av aluminium och kolfiber blir Audi R8 både mer vridstyv och lättare än dagens modell.
Även om premiären alltså dröjer till 2015 kan vi förvänta oss en försmak på nya Audi R8 redan i höst – kanske på Parissalongen i oktober?