

Jaguar visade upp märkets första suv på Frankfurtsalongen förra året, och många mässbesökare gjorde tummen upp. Strax därefter beslutade Jaguar att konceptbilen C-X17 ska bli verklighet.
Nu testkör Jaguar den nya modellen som hittills går under namnet Q-Type. Vid en första anblick ser prototypen ut som en Range Rover Evoque, men tittar vi lite närmare ser vi att Jaguar Q-Type blir lägre och längre. Den får inte alls samma offroadegenskaper som modellerna hos koncernsyskonet Land Rover.
Jaguar Q-Type hamnar i samma storleksklass som BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLK och nya Porsche Macan. Under skalet finns Jaguars nya aluminiumarkitektur som kallas iQ[Al], som också ligger till grund för den nya sedanmodellen Jaguar XE. Plattformen är flexibel, har stöd för hybriddrift och tack vare aluminium hålls vikten nere – det ger bättre köregenskaper och lägre förbrukning.
Tillsammans med den moderna plattformen får Jaguar Q-Type ett antal nya fyrcylindriga motorer, både bensin och diesel, som går under namnet Ingenium. Kraften skickas till alla fyra hjulen genom en 8-stegad automatlåda.
Jaguar Q-Type börjar säljas sent 2015.