Nästa generation Mercedes E-klass kan bara gå på ett håll, den riktning som kännetecknat Mercedes under många decennier – mot ännu mera avancerad teknik. Mercedes vill att E-klass ska upplevas som den mest utvecklade och avancerade modellen i sitt segment och det gör man genom att låna av storebror S-klass. Inte helt obekant bland er läsare som varit med några år.
Nya generationen Mercedes E-klass heter ”W213” och för er som vill kunna hålla isär de olika modellerna kan det vara ett namn att lägga på minnet inför lanseringen våren 2016. Precis som S-klass får nya E-klass dubbla kameror som ser framåt och genom sin stereoeffekt kan läsa av både djup och relief i vägbanan. De elektroniskt styrda stötdämparna vet om att det kommer ett potthål eller en vägbula och ställer om sig i tid. Luftfjädring blir inte standard på E-klass men sannolikt ett tillval som många bilköpare kryssar i.
Med alla sina avancerade hjälpsystem är Mercedes W213, nya E-klass, inte långt från att vara självkörande – autonom. Men räkna inte med den funktionen från början av livscykeln, även om det kanske kommer i början på nästa decennium.
Nya E-klass grundar sig på Mercedes MRA-plattform (bygglådan heter ”Mercedes RWD Architecture) och det är i grunden samma som i senaste Mercedes C-klass som kom i våras. Mercedes bantar antalet plattformar från nio till fyra. Räkna med i snitt cirka 100 kilo mindre i vikt på de olika E-klass modellerna.
Aerodynamiskt blir nya E-klass riktigt hal och även om de här nytagna spionbilderna inte avslöjar allt för mycket ser ni på datorillustrationerna att Mercedes valt både avrundade och skarpa drag. Alla linjer har dock syftet att sänka luftmotståndet.
Precis som hos flera andra biltillverkare strävar Mercedes efter samordningsfördelarna med så kallade ”modulmotorer”. En cylindervolym kombineras till raka tre-, fyra- eller sexcylindriga motorer – både bensin och diesel – och därmed försvinner V6:orna till förmån mot raka sexor. Det här är något som BMW redan genomfört och Mercedes hoppar på samma tåg. Men i AMG-versionerna är det nya V8:an på 4,0 liter som används, samma som i Mercedes-AMG GT.
De nya motorerna kombineras efter behov med större och mindre elmotorer för att passa olika marknader. Fyrhjulsdrift blir allt viktigare och Mercedes har givetvis förstått att 4Matic måste vara ett möjligt tillval på i stort sett alla motorer som sitter i nya E-klass.
