
Från Japan kommer nu de officiella siffrorna för bilförsäljningen och Toyota sålde under fjolåret 9,75 miljoner bilar. Då inkluderas även Lexus, Scion, Daihatsu och Hino Motors. Ökningen för Toyota under 2012 blev hela 23 procent men då ska man ha i minne att samtliga biltillverkare i Japan drabbades hårt av tsunamin i början 2011.
Framför allt har Toyota kunnat dra nytta av den fortsatt starka försäljningen i USA och man kunde utöka sin marknadsandel till 14,4 procent (12,9 under 2011). Ökningen i USA blev mycket stark, upp 27 procent till 2,08 miljoner fordon – då inkluderat Lexus och Scion.
Ännu större i procent räknat var ökningen på hemmamarknaden Japan där Toyota växte med 35 procent och sålde 2,41 miljoner bilar. Fortfarande är det dock rätt trögt i Europa och ökningen efter det svaga 2011 blev bara två procent, 838.000 bilar. Bråket mellan Kina och Japan om Senkaku-öarna påverkade även Toyota och man nådde inte det ursprungliga försäljningsmålet på tre miljoner bilar utan minskade istället, något Toyota inte gjort i Kina sedan 2002.

Det globala försäljningsmålet för Toyota under 2013 är att nå snubblande nära ett tvåsiffrigt miljonbelopp, nämligen 9,81 miljoner fordon. Förhoppningen är att USA fortsätter öka, dispyten med Kina blir löst och att valutaförändringarna går på ”rätt håll” för Toyota – det vill säga att yenen minskar i värde.
Som vi kunde förutsåg i december blev det alltså Toyota som kan titulera sig ”världens största biltillverkare 2012”. Det är en betryggande marginal ner till General Motors som sålde 9,29 miljoner bilar under 2012. Men Volkswagen Group ligger hack i häl och sålde 9,07 miljoner bilar – fortsätter den positiva kurvan under 2013 kan VW mycket väl passera GM. Sen återstår det att se hur många år VW behöver för att även nå ikapp och passera Toyota – målet är att nå dit senast 2018.