I rapporten Öppen antagonistisk hotbild mot transportsektorn beskriver Trafikverket hur hoten mot den svenska transportsektorn blivit allvarligare på senare år.
De berättar bland annat hur den ryska militära underrättelsetjänsten GRU hackat omkring 10 000 trafikövervakningskameror i Ukraina, Rumänien, Polen, Ungern och Slovakien under våren 2025 för att kunna kartlägga transporter till Ukraina i realtid.
”Den uppkopplade tekniken i dagens bilar öppnar för ytterligare en sårbarhet som måste adresseras”, skriver Trafikverket i rapporten, och pekar indirekt ut Kina genom att skriva, ”länder vars lagstiftning kräver att även privata företag lämnar uppgifter till landets underrättelsetjänst kan innebära en informationssäkerhetsrisk”.
I Kina måste privata företag bistå underrättelsetjänsten om de begär ut information.
Läs även: Transportstyrelsen vill anlita företag med rysk statlig koppling

Fjärrstyrning och informationsstöld
Trafikverket är ännu mer specifika när de ger ett exempel på när norska säkerhetsexperter stängde in en kinesisk elbil (Nio ES8) och en kinesisk elbuss i ett bergrum. Testet kallades Project Lion Cage.
Det visade sig att elbussen gick att fjärrstyra och att elbilen av märket Nio ständigt skickade stora mängder information.
– Vi upptäckte att bilen hela tiden kopplar upp sig till nätet för att överföra information till internet. Vad informationen ska användas till vet vi inte, men det är uppenbart att den kan vara intressant för främmande makters underrättelsetjänst, säger Arild Tjomsland till Motor.no, och tillägger:
– När bilen inte hade täckning anropade den det kinesiska satellittsystemet BeiDou. Antagligen ville bilen då bara veta var den befinner sig, men det är intressant att den bara vänder sig till BeiDou och inte till GPS.
Efter att testet offentliggjordes bad norska NRK den kinesiska ambassaden i Oslo om en kommentar.
– Anklagelser om att kinesiska elbilar ska utgöra en säkerhetsrisk har aldrig bevisat. Det är bara en ogrundad konspiration, skriver den kinesiska ambassaden till NRK.
Läs även: Volvo-konsult riskerar fängelse för spioneri åt Ryssland
Krypterad data kan knäckas
Nio:s uppger att kördata lagras krypterad i bilen och delas bara med Nio om bilägaren ger sitt samtycke.
Trafikverket menar dock att kryptering inte är ett hinder för en stat.
”Stulen information sparas tills de teknologiska framstegen inom kvantdatorer möjliggör att den dekrypteras”, skriver Trafikverket i sin rapport och varnar för att förvara krypterad data på enheter som är uppkopplade mot internet.