Hoppa till innehåll
Recharge

Trafikverket varnar för kinesiska elbilar – ett säkerhetshot

SÄPO pekar ut Kina, Ryssland och Iran som de största hoten mot Sverige. Trafikverket konkretiserar några hot i en ny rapport, främst kinesiska elbilar.

I rapporten Öppen antagonistisk hotbild mot transportsektorn beskriver Trafikverket hur hoten mot den svenska transportsektorn blivit allvarligare på senare år.

De berättar bland annat hur den ryska militära underrättelsetjänsten GRU hackat omkring 10 000 trafikövervakningskameror i Ukraina, Rumänien, Polen, Ungern och Slovakien under våren 2025 för att kunna kartlägga transporter till Ukraina i realtid.

”Den uppkopplade tekniken i dagens bilar öppnar för ytterligare en sårbarhet som måste adresseras”, skriver Trafikverket i rapporten, och pekar indirekt ut Kina genom att skriva, ”länder vars lagstiftning kräver att även privata företag lämnar uppgifter till landets underrättelsetjänst kan innebära en informationssäkerhetsrisk”.

I Kina måste privata företag bistå underrättelsetjänsten om de begär ut information.

Nio ES8 undersöks
Säkerhetsexperten Arild Tjomsland egen familjebil – en Nio ES8 – stängdes in i ett bergrum för att analysera bilens kommunikation. De stängde även in en kinesisk elbuss. Foto: Project Lion Cage

Fjärrstyrning och informationsstöld

Trafikverket är ännu mer specifika när de ger ett exempel på när norska säkerhetsexperter stängde in en kinesisk elbil (Nio ES8) och en kinesisk elbuss i ett bergrum. Testet kallades Project Lion Cage.

Det visade sig att elbussen gick att fjärrstyra och att elbilen av märket Nio ständigt skickade stora mängder information.

– Vi upptäckte att bilen hela tiden kopplar upp sig till nätet för att överföra information till internet. Vad informationen ska användas till vet vi inte, men det är uppenbart att den kan vara intressant för främmande makters underrättelsetjänst, säger Arild Tjomsland till Motor.no, och tillägger:

– När bilen inte hade täckning anropade den det kinesiska satellittsystemet BeiDou. Antagligen ville bilen då bara veta var den befinner sig, men det är intressant att den bara vänder sig till BeiDou och inte till GPS.

Efter att testet offentliggjordes bad norska NRK den kinesiska ambassaden i Oslo om en kommentar.

– Anklagelser om att kinesiska elbilar ska utgöra en säkerhetsrisk har aldrig bevisat. Det är bara en ogrundad konspiration, skriver den kinesiska ambassaden till NRK.

Krypterad data kan knäckas

Nio:s uppger att kördata lagras krypterad i bilen och delas bara med Nio om bilägaren ger sitt samtycke.

Trafikverket menar dock att kryptering inte är ett hinder för en stat.

”Stulen information sparas tills de teknologiska framstegen inom kvantdatorer möjliggör att den dekrypteras”, skriver Trafikverket i sin rapport och varnar för att förvara krypterad data på enheter som är uppkopplade mot internet.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Nio / Getty Images / Project Lion Cage

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.